Gå til innhold

eksem hos baby

Anbefalte innlegg

Datteren min på 5 1/2 mnd har svært tørr hud på store hudområder, rødlig farge og det virker som det klør. Hun klør iallefall der hun "får tak". Vi har trodd hun var allergisk, for det var/er storebror på 6 år. Han og jeg har også hatt to opphold på Voksentoppen tidligere.

Han fikk soyamelk fra ca 1 årsalder pga kumelkallergi, og reagerte også på eggehvite. Blodprøvene viste også at han var allergisk mot dette, og han hadde også høye igE-verdier.

Datteren min tok blodprøver nå før jul, og igår kom resultatene. Alt var bra, og igE-verdien var på 5,5. Altså godt under grensa!!

Så lurer jeg på:

*Kan hun allikevel reagere på melkeprodukter, selv om blodprøvene ikke påviste allergi?? Hun får kun morsmelk nå, men vi har begynt med smaksposjoner av grøt, og hun har virkelig blitt VERRE i huden!!!

*Når igE-verdien er så bra nå betyr det da at hun i framtiden heller ikke er disponert for allergi, eller kan den verdien øke etterhvert som hun blir introdusert for nye matvarer??

Jeg er selv sykepleier og har altså gått igjennom alt dette en gang før, med sønnen min, men allikevel føler jeg at jeg kan veldig lite om dette!! Lurer på like mye nå som første gang. Det vanskeligste er vel at vi ikke vet nøyaktig årsaken til eksemet, at han bare må leve med det!

Men når datteren min nå har den veldig tørre huden, bør vi da følge litt ekstra med eller er allergi utelukket når prøvene var fine??

Dette ble litt rotete innlegg...

På forhånd takk for svar :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13619-eksem-hos-baby/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære benteb

Så lav IgE verdi som datteren din hadde tyder på at hun ikke er allergiker, men utelukker det ikke. Men det går godt an å ha atopisk eksem uten å ha en spesifikt rettet allergi, som f.eks. allergi mot kumelk eller egg.

Det er fint at du ammer henne - fortsett med det mens du venner henne til ny mat. Prøv å gi henne mais og risgrøt til å begynne med og gå så over til hvetegrøt etter hvert. Bruk gjerne grøter uten melk i begynnelsen og tilsett litt morsmelk eller bare vann. Det er foreløbig ikke noe som tyder på at hun er allergisk for kumelk, men det skader ikke å vente litt med å introdusere kumelk i kosten hennes. Egg bør du også vente med til etter 1-årsalder.

Som du sikkert kjenner til fra storebrors eksemplager så er det viktig å behandle huden med rikelig med fuktighetskrem, og der det er eksemutbrudd kan du også bruke en mild kortisonsalve.

Forhåpentligvis vil datteren din ikke utvikle allergier, og som sagt, så lave IgE-nivåer er løfterikt i så måte. Det mest sannsynlige er at hun ikke vil få hverken matallergier eller andre allergier. Men uansett må eksemet behandles.

Det er slett ikke alltid man finner en årsak til atopisk eksem, eksemet kan både forverres og bli bedre uten at det går an å peke på en bestemt grunn. Så det viktigste er å pleie huden godt - eksem er og blir først og fremst en hudsykdom.

Lykke til - og kom gjerne tilbake hvis du har flere spørsmål, eller vil ha mer utdypende svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13619-eksem-hos-baby/#findComment-66303
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...