Gå til innhold

Angst ? Fobi ?


Gjest p18

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en gutt på 18 som går det siste året på en videregående skole. Jeg kan begynne med å fortelle at jeg har småflylappen og har alltid elsket å fly. Men i det siste har jeg opplevd noe som jeg ikke forstår helt. Det var i fjor høst at jeg fløy sammen med mor hjem og plutselig fikk jeg et eller annet "ding" inni meg og begynte å bli redd for turbulens, uvanlige som ellers er vanlige flybevegelser o.l. Jeg trodde at dette pga at jeg var så sliten osv. Men senere da jeg skulle ut å fly igjen så fikk jeg angst. Jeg fant det veldig merkelig, jeg som har har over 200 timer med småfly har og har flydd flere hundrevis ganger i løpet av livet mitt. Etter hvert forsto jeg at noe har forandret seg. Jeg kan nevne at vi hadde noen vanskeligheter i familien for noen år siden og siden det er jeg blitt en veldig nervøs person, men ikke i så stor grad som nå. De siste ukene tok jeg tog flere ganger og opplevde en sjelden form for "skrekk". Jeg ble redd å ta toget, pga at det ristet litt o.l. Det var da jeg begynte å tenke på at noe er unormalt med meg. Hvorfor blir jeg nå plutselig så redd ting jeg har gjort mange ganger, som ikke er farlige ? Hvorfor får jeg av og til sånne panikkanfall, av ukjent grunn. For eks. en gang sto jeg opp om morgenen, hadde vondt i hodet og følte meg som jeg hadde tatt narkotika (har aldri tatt noen form for rusmidler, røyker ikke og drikker heller ikke) og fikk panikkanfall for at noe unormalt skjedde med meg igjen. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg gjentok til meg selv flere ganger at alt er ok, du har kontrollen og at du må roe deg ned. Men hvor kommer alt dette fra ? Jeg er jo en livglad, aktiv og iflg. mine venner underholdende gutt. Går ofte ut og henger ut samme med venner og alt er ok, men av og til får jeg sånne merkelige anfall. Når det gjelder det med flyskrekk så må jeg si at jeg forstår ikke noe av det lenger. En dag er jeg glad for at jeg skal ut og fly, noen minutter senere tenker jeg på turbulens (det er jo normalt !!) og får angst. Noen minutter senere klarer jeg å overbevise meg selv at alt er OK og du har ingen grunn til bekymring, men dette kommer tilbake hele tiden. Jeg vet ikke om det er noe som forsvinner av seg selv, eller om det er et sykdom .. ? Jeg har ikke klaustrofobi. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. En ting som er klart at jeg lar meg ikke skremme av dette og fortsetter å fly og at jeg må prøve å bekjempe den redselen mot det som er jo "vanlig".

Hilsen en deprimert 18åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...