Tyri40 Skrevet 28. desember 2000 Del Skrevet 28. desember 2000 Min mor på 80 er etterhvert blitt veldig glemsk. Vet ikke lenger hvordan hun setter på vaskemaskinen og hva jeg fortalte henne i går m.m. Etter en CT undersøkelse ble jeg fortalt av legen at de hadde sett et "dødt" område i hjernen. Hva er dette, er det Alzenheimer el. vaskulær demens? Hun blir mer og mer dement for hvert år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13629-alzenheimer-el-vaskul%C3%A6r-demens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anne Brækhus, Lege Skrevet 29. desember 2000 Del Skrevet 29. desember 2000 Kjære Tyri40 Du spør om det er mest sannsynlig om din mor har fått demens av Alzheimers type eller vaskulær demens. Det er ikke alltid like lett å avgjøre om det er den ene eller den andre formen, og spesielt hos de eldste er det ofte en kombinasjon av begge. Når det gjelder det området som er dødt på CT antar jeg at det er et hjerneinfarkt det er snakk om. Dersom din mor har hatt symptomer på et hjerneslag (akutt opptreden av for eksempel lammelser eller språkforstyrrelser) og symptomene på mental svikt er kommet etter dette hjerneslaget , dreier det seg sannsynligvis om vaskulær demens. Dersom hjerneinfarktet er et såkalt tilfeldig funn, dvs at hun ikke har hatt symptomer på hjerneslag og den mentale svikten har utviklet seg gradvis over tid , er det mer sannsynlig at det dreier seg om demens av Alzheimers type. Selv om det er mer sjeldent i den aldersgruppen moren din er , finnes det jo også andre typer demenssykdommer. Og dersom moren din ikke allerede er utredet av lege, synes jeg det uansett er rimelig at hun blir det både for å fastslå at det er en demenssykdom og hvilken type det er. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13629-alzenheimer-el-vaskul%C3%A6r-demens/#findComment-66228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.