Gå til innhold

P-sprøyte/ Sterilisering


Gjest Eivor

Anbefalte innlegg

Gjest Eivor

Takk for et svært godt tilbud og for tidligere svar.

Kan jeg forstå det slik at P-sprøyte bare virker ved å

forhindre eggløsning, og ikke ved å forhindre at

befruktede egg fester seg? Dette er viktig for meg,

fordi jeg tror at livet starter ved unnfangelse.

Jeg er usikker på om jeg vil ha flere barn, og

vurderer sterilisering om et par år. Lønner det seg

for meg å bestille time til sterilisering alt nå for å

unngå å stå så lenge på venteliste?

Vil du anbefale mannen eller kvinnen å sterilisere

seg?

Bør jeg ev. kjøpe innhold til P-sprøyte på apotek før

jeg går til lege for å unngå bomtur, eller har de fleste

legekontor dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Eivor

I en oversiktsartikkel jeg nylig har lest står at den viktigste mekanisme er at den endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan komme opp, i tillegg kan den hemme eggløsning og føre til at slimhinnen i livmoren blir veldig tynn. Så hvis den første effekt skulle slå feil, har man de to andre effekter å gå på. Derfor blir den veldig sikker.

Du får selv vurdere, om du vil settes opp til sterilisering, det er alltid lov å trekke seg. Det er enklere å sterilisere mannen, det gjøres i lokalbedøvelse, kvinnen må ha full narkose. Hvem som skal ta operasjonen er et personlig spørsmål (alder, innstilling osv) som ektefellene må avklare seg imellom.

Man må ha resept på p-sprøyte, jeg tror ikke legekontoret har et lager. Be evt om telefonresept, når du bestiller time. Den første sprøyte skal settes første eller andre dagen i syklus.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Eivor

I en oversiktsartikkel jeg nylig har lest står at den viktigste mekanisme er at den endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan komme opp, i tillegg kan den hemme eggløsning og føre til at slimhinnen i livmoren blir veldig tynn. Så hvis den første effekt skulle slå feil, har man de to andre effekter å gå på. Derfor blir den veldig sikker.

Du får selv vurdere, om du vil settes opp til sterilisering, det er alltid lov å trekke seg. Det er enklere å sterilisere mannen, det gjøres i lokalbedøvelse, kvinnen må ha full narkose. Hvem som skal ta operasjonen er et personlig spørsmål (alder, innstilling osv) som ektefellene må avklare seg imellom.

Man må ha resept på p-sprøyte, jeg tror ikke legekontoret har et lager. Be evt om telefonresept, når du bestiller time. Den første sprøyte skal settes første eller andre dagen i syklus.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Eivor

I en oversiktsartikkel jeg nylig har lest står at den viktigste mekanisme er at den endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan komme opp, i tillegg kan den hemme eggløsning og føre til at slimhinnen i livmoren blir veldig tynn. Så hvis den første effekt skulle slå feil, har man de to andre effekter å gå på. Derfor blir den veldig sikker.

Du får selv vurdere, om du vil settes opp til sterilisering, det er alltid lov å trekke seg. Det er enklere å sterilisere mannen, det gjøres i lokalbedøvelse, kvinnen må ha full narkose. Hvem som skal ta operasjonen er et personlig spørsmål (alder, innstilling osv) som ektefellene må avklare seg imellom.

Man må ha resept på p-sprøyte, jeg tror ikke legekontoret har et lager. Be evt om telefonresept, når du bestiller time. Den første sprøyte skal settes første eller andre dagen i syklus.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Takk for svaret.

Jeg har ennå ikke fått tilbake menstruasjon etter

fødsel for ca. 3 måneder siden. Så da betyr det vel

ikke noe når jeg får satt p-sprøyten?

Ved tidligere fødsler har det gått opp til et år før jeg

har fått tilbake menstruasjonen? Vil jeg likevel få

småblødninger i starten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...