Gå til innhold

Hva vet legen? Til NHD + dere andre også da....


kikkii

Anbefalte innlegg

Jeg går til behandling hos psykiater. Nå lurer jeg på om legen min, fastlegen, han som jeg fikk rekvisisjon av får greie på hva jeg og behandleren min prater om? Får han vite alt om meg? Hvordan får fastlegen vite hva problemene mine er? Brev eller telefon eller....

Hvis jeg hadde fått rekvisisjon hos en annen lege som ikke er fastlegen min. Hadde da denne legen fått de opplysningene om meg da? Eller fastlegen min?

Dette var mange dumme spørsmål. Håper du svarer meg. Hilsen dumme meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen dumme spørsmål, bare dumme svar!

Så vidt jeg forstår har psykriatere fullstendig taushetsplik om hva som skjer i timene. Det de forteller er vel om behov for medisin eller sykemelding, varighet av behandlig og sånt. Dine innerste tanker har ingen andre med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror legen får vite det som er nødvendig for at h*n skal fungere som en lege for deg. Diagnose og medisiner samt utsikt til bedring og din funksjonsevne, tror jeg er ting som legen får informasjon om.

Når du er ferdig med behandling et sted så sendes det et slags sammendrag (epikrise) til legen eller den nye behandleren.

Hva med å ta opp problemstillingen under terapien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

De svar du allerede har fått er korrekte.

Ved vår poliklinikk får henvisende lege minst to skriftelige tilbakemeldinger.

1. Vurderingsnotat etter 1-3 timer. Her står diagnose (foreløpig). Hva slags behandling som anbefales. Hvor lenge denne ca kommer til å vare. Dessuten medisinering og evt sykemelding.

2. Epikrise (=sluttnotat). Endelig diagnose. Medisinering ved avslutning og hvordan fastlegen skal videreføre og evt avslutte denne. Sykemeldingsstatus. Råd om hvordan legen kan hjelpe pasienten fremover. Råd om hva som bør gjøres ved evt tilbakefall. Opplysninger om evt andre hjelpetiltak som er etablert (fysioterapi, sosialkontor, aetat, psyk. sykepleier osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...