Gå til innhold

Hva er derealisasjon? Noen som vet?


Gjest anja08

Anbefalte innlegg

Hei....

Lurer på hva derealisasjon er? Har ei tante som klager over det føles som hun lever i en drøm...

Hvilke sympt? Finnes det medisin som kan hjelpe henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv hatt derealisasjon i 15 år. Det er en veldig ubehagelig tilstand som er vanskelig å forklare.

Den beste forklaringen, synes jeg, er å sammenligne det med et deja-vu. Det er samme følelsen bare motsatt, om du skjønner. Der man ved et deja-vu føler at man har gjort noe før vil man ved derealisasjon oppleve alt som fremmed og fjernt.

Såvidt jeg vet har man ingen kur mot derealisasjon, men jeg har selv fått hjelp av antidepressiva og antipsykotika. Derealisasjonen henger mye sammen med angst, og hvis man klarer å få angsten under kontroll vil heller ikke derealisasjonen være like påtrengende.

Om noe av dette stemmer hos din tante aner jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt derealisasjon i 15 år. Det er en veldig ubehagelig tilstand som er vanskelig å forklare.

Den beste forklaringen, synes jeg, er å sammenligne det med et deja-vu. Det er samme følelsen bare motsatt, om du skjønner. Der man ved et deja-vu føler at man har gjort noe før vil man ved derealisasjon oppleve alt som fremmed og fjernt.

Såvidt jeg vet har man ingen kur mot derealisasjon, men jeg har selv fått hjelp av antidepressiva og antipsykotika. Derealisasjonen henger mye sammen med angst, og hvis man klarer å få angsten under kontroll vil heller ikke derealisasjonen være like påtrengende.

Om noe av dette stemmer hos din tante aner jeg ikke :)

Oj dette kjenner jeg meg litt igjen i, det hender innimellom (ofte) at når jeg prater med folk mister jeg helt tråden, i små øyeblikk klarer jeg ikke å koble om vi er i f.eks. november eller mai m.n.d., om det er mandag eller torsdag.

Alt oppleves som helt merkelig og fremmed. Det går noen sekunder og så sporer jeg på igjen. Kan dette være noe av det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...