Gå til innhold

Seneskrekk


Hedde

Anbefalte innlegg

Eg lider av seneskrekk, i likhet med mange andre. Dette er kansje ikke noen stor sak i dette forumet. Men for meg er dette svært plagsomt, ettersom eg eg i mitt arbeid burde kunnet våget å ta ordet i større forsamlinger. Eg har hørt at det finnes løsninger på dette, Hvor kan eg henvende meg for å få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Sceneskrekk kan være alvorlig nok det. Mange sliter med slike problemer.

Det beste er å trene på situasjonen som virker skremmende, som ved alle typer fobier. Man begynner i det små, og øker utfordringen etter hvert som en takler mer.

Selv spiller jeg gitar, og når jeg skal spille for folk hjelper det meg ofte å innbille meg at jeg "bare øver" - istedet for å stresse med at "nå må jeg bare skjerpe meg...!... og hjelp de hører bare det jeg skulle komme til å gjøre feil...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotus-Or.

Tren.

Alt fra å leve seg inn i situasjonen i fantasien til å gå på senen med angst hjelper. Start nederst, med fantasien hjemme i stua. Har du mulighet kan du gå på en sene uten noen i salen, kjenn etter hvordan det er å stå der, forestill deg at salen er full av mennesker.

Når det gjelder å ta ordet, start i det små. I hvilke sammenhenger føler du deg helt trygg på å ta ordet? Hjemme, sammen med familien? Sammen med venner? Sammen med de du arbeider tettest med?

Det hjelper også å være godt forberedt, vite hva du vil si og hvordan du vil uttrykke deg. Jo mer trening du får, jo tryggere vil du bli.

Det kan være vanskelig å se at det går fremover. Skriv derfor en dagbok over treningen, hva du gjorde, hvordan det føltes og hvor sterk angsten var.

Best resultat får du hvis du trener målrettet, det kan derfor være lurt å legge en konkret plan, med hva du skal gjøre og når. Skal du f.eks. på et seminar kan du på forhånd bestemme deg for at "i dag skal jeg stille et spørsmål..." Du kan godt tenke ut og formulere aktuelle spørsmål på forhånd.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...