Gå til innhold

Til NHD: Hvordan kan jeg finne hjelp ?


Gjest har ikke lyst

Anbefalte innlegg

Gjest har ikke lyst

Jeg har hatt følelse av at jeg ikke er vert noe for lang tid, og jeg vet det er p.g.a. min bakgrunn som innvandler her i landet plus traumatiske opplevelse fra oppvekst hjemmefra.

Jeg kom fra ikke vestlig land og er minolitet etniske gruppe i landet.

Jeg hadde et sterk ønske om å bli et nyttig menneske for norske sammfunnet, og jeg har jobbet i snart ett år som sykepleier.

Jeg har stark følelse av uro/angst og spenning i meg nå jeg skal snakke med andre mennesker p.g.a. dårlig selvtillitt.

Jeg er nervøs til minste detalje, og det viser lett.

(f.eks. har problem å ha øyekontakt med andre).

Jeg har ikke problem å sovne men jeg våkner midt om nattene og er våken i flere timer.

Jeg tenker da forskjellige ting som ble sagt på jobb, og opplever sterk angst/ svært nervøs.

Jeg er redd for å bli identifisert når jeg får henvisning til spesialist i sykehuset.

Jeg vil gjerne ha samtale med noen som er spesialisert i psykisk helse til mennesker med innvandler bakgrunn.

Hvordan kan jeg finne hjelp ?

Som sykepleier har jeg noe kunnskap i medisiner, og er redd for bivirkninger fra SSRI.

Er det i orden å spør min fastlege om resept for Oxazepam for å sove siden problemene kjennes betydelig lettere dersom jeg får nok søvn ?

Jeg setter stor pris på hvis du kan svare meg.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

All hjelpsøking begynner hos fastlegen din. Legen vil sikkert vite det dersom det finnes behandlere med erfaring med innvandrere i området der du bor.

Oxazepam er et utmerket middel, men det gir stor fare for avhengighet. Kan du i stedet prøve Tolvon/mianserin 10 mg tabletter som du trapper opp inntil god nok søvn? Vallergan 30-40 mg som dessverre kan gi noe hang-over, er et annet alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...