Gjest anonymt Skrevet 29. desember 2000 Del Skrevet 29. desember 2000 Jeg har en samboer som har gjennomgått en hepatitt B infeksjon. Leverprøvene hans var først på 500 og noe, ny prøve viste en verdi på 237 og han var da ikke smitteførende lenger, siste prøve viste noe med 60. Jeg har ikke blitt smittet, og jeg har vaksinert meg for 1 gang, og skal vaksineres 2 ganger til. Spørsmålet mitt er da om han er helt kvitt viruset og om han aldri mer vil kunne smitte? Kan jeg bli smittet dersom vi har ubeskyttet sex? De blodprøvene han tar en gang hver måned er det prøver han må fortsette å ta resten av livet eller er det bare for en periode? Kan viruset blusse opp igjen slik at han blir smitteførende igjen? På forhånd takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13639-legen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 29. desember 2000 Del Skrevet 29. desember 2000 Hepatitt B infeksjon overføres bl.a. seksuelt. Derfor, så lenge det ikke er fastslått at din partner er kvitt viruset med sikkerhet kan han smitte deg ved ubeskyttet samleie. For at du skal bli beskyttet bør du være vaksinert med alle tre doser. Hvorvidt den ene dosen gir noe beskyttelse eller ei er svært usikkert. De fleste er relativt godt beskyttet etter to doser. Det sikreste er at du får sjekket hvorvidt du har produsert nok antistoffer etter gjennomgått vaksinering. Spørsmålet om hvorvidt han er ferdig med sin hepatitt B infeksjon kan besvares ved å sende blodprøve til virologiske undersøkelser. Jeg er usikker på de tallene du forteller om, hva de står for, men for meg forteller de ikke med sikkerhet at har er nå smittefri. De fleste voksne som får en akutt hepatitt B infeksjon ( 95% eller mer) blir kvitt viruset etter den akutte fasen, de danner antistoffer og ferdig med sykdommen for resten av livet. De er da også beskyttet mot nye infeksjoner med hepatitt B viruset. Noen få, 3-5%, ikke greier å kvitte seg med viruset og blir kroniske bærere. De blir også i større eller mindre grad smittefarlige. Hva som er tilfelle med din partner lar seg, som sagt udenrsøke med ganske stor sikkerhet. Inntil det er gjort bør dere være forsiktige. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13639-legen/#findComment-66226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.