Gå til innhold

Hva kan det være?

Anbefalte innlegg

I de siste åra har jeg vært plaget med ubehag i magen under brystbeinet ved aktivitet og særlig etter at jeg har spist. Lett for å bli anpusten ved aktivitet over "lett anstrengende", også "vissent" i armene. I de siste månedene har problemene forverret radikalt. Jeg må stoppe flere ganger når jeg går, særlig når det er frost. Det letner ved bruk av nitroglycerin. Hva kan det være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136394-hva-kan-det-v%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest coraline

Hvis smertene letner ved bruk av Nitroglyserin, kan det være anginasmerter du har. Anginasmerter kommer gjerne av at blodåra som skal forsyne hjertemuskelen med blod er for trang. Når en anstrenger seg, har hjertet behov for mer blod, noe som kanskje er vanskelig å få til når åra er for trang, og det oppstår smerter på grunn av oksygenmangel i hjertemuskelen.

Har du fått nitroglyserintabletter av lege? Spør gjerne legen din hva smertene dine kommer av. Og kontakt lege umiddelbart hvis du tar flere nitroglyserintabletter uten at det skulle hjelpe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136394-hva-kan-det-v%C3%A6re/#findComment-851924
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Ole Monsen.

Det du beskriver kan godt være forårsaket av ditt hjerte. Jeg må ta et lite forbehold, idet du ikke angir din alder.

Hvis du er i voksen alder, er det all grunn til at du omgående oppsøker lege og blir undersøkt. En slik undersøkelse bør omfatte en nøyaktig sykehistorie, vurdering av alle risikofaktorer som har med det vi kaller koronar hjertesykdom å gjøre, blodprøver som omfatter fettstoffene i blodet, et hvile-EKG og en arbeidsbelastning (arbeids-EKG).

Fordi du har merket at plagene har tiltatt raskt i det siste, er det ønskelig at du får gjort dette snarest mulig, helst imorgen. Hvis du skulle få slike plager uten noen provokasjon (d.v.s. i hvile eller om natten) bør du oppsøke sykehus.

Det kan godt være at dette ikke har relasjon til ditt hjerte, men dine angivelser er såpass suspekte at du bør få dette vurdert omgående.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136394-hva-kan-det-v%C3%A6re/#findComment-852455
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...