Gå til innhold

Høye leververdier

Anbefalte innlegg

Gjest Redondo
Skrevet

Hei! I dag fikk jeg brev fra legen min, der sto det at jeg hadde for høye leververdier og at jeg ble bedt om å ta kontakt for videre utredning.

Jeg ble svært nervøs og lurer på hva dette innebærer. Er det en indikasjon på en meget farlig sykdom f.eks. Jeg bruker en del alkohol, kanskje litt for mye. Har bestemt meg å være avholdende til utredningen. Hva kan være årsaken til dette? Har tidligere slitt litt med angst og det som skjedde i dag hjalp ikke på...

Fortsetter under...

Gjest Redondo
Skrevet

Jeg bør tilføre at jeg er mann, 30 år. Før testen (4 dager) var jo på fest 2 dager på rad, kanskje dette hadde innvirkning. I tillegg kan jeg si at brevet fra legen sto det "Ta kontakt om noen uker" Hva betyr det? På forhånd takk.

Gjest asatalat
Skrevet

Jeg bør tilføre at jeg er mann, 30 år. Før testen (4 dager) var jo på fest 2 dager på rad, kanskje dette hadde innvirkning. I tillegg kan jeg si at brevet fra legen sto det "Ta kontakt om noen uker" Hva betyr det? På forhånd takk.

Du kan vel ta kontakt om et par uker? Det er ikke uvanlig at høgt alkoholinntak gir for høye leververdier. Det samme kan gjelde det vanlige smertestillende middelet Paracetamol. Ellers kan slikt komme av diverse leversykdommer, og av infeksjonssykdommen mononukleose (kyssesyke/kjertelfeber)

Lykke til

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Høye leverprøver skyldes oftest høyt alkohol- eller tablettinntak. Du bør være avholden fra alkohol minst 3 døgn før de nye prøvene. Legen vil trolig utelukke andre årsaker, f.eks virusinfeksjoner ( bl.a. kyssesyken) og hepatitter. Det er viktig at du er åpen med legen din. Tør å snakke om angsten; alkoholbruk som "selvmedisinering" vil øke angsten.

• 2 uker senere...
Gjest Redondo
Skrevet

Hei igjen! Da har jeg fått svar. Alat på 51, bruken av alkohol skal gå kraftig ned nå! Gjett om jeg er glad nå, trodde det var kreft, skrumplever, etc etc. Til evt andre brukere; Man kan trenge en alkoholfri diett iblandt :)

Takker for meg denne gangen og håper det blir lenge til jeg logger inn igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...