Gå til innhold

Fjerning av diagnoser


Vingeskutt

Anbefalte innlegg

Det er ganske utrolig hvor lett det er å få feil diagnose.

Jeg har de siste seks årene fått:

Depresjon,

psykose,

Uspesifisert blandet adferdsforstyrelse og følelsesmessig forstyrrelse,

borderline,

posttraumatisk stress og schisofreni.

Min nåværende psykiater har nå etter en seks ukers innleggelse konstatert at det eneste jeg lider av er Posttraumatisk stress.

det er utrolig at man kan få så mange feile diagnoser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke tall på alle diagnosene jeg har fått gjennom årene. For ett år siden fikk jeg omsider det jeg tror er den riktige. Dessverre for meg er det den alvorligste av dem alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chaos1365380623

Har hatt veldig lignende erfaring som deg med diagnoser. Akkurat de samme diagnosene som deg faktisk. Og naa har de konstatert at det ikke engang er depresjon (det eneste de var heeelt sikre paa foer) med i bilde. Naa er det vist bare Post traumatisk stress og borderling personlighets forstyrrelse. Diagnoser er bare bortkasta...skjoenner ikke hvorfor man selv i psykiatrien har saa lite respekt for menneske foelelser at man forsoeker aa sette dem i kategorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chaos1365380623

Jeg har ikke tall på alle diagnosene jeg har fått gjennom årene. For ett år siden fikk jeg omsider det jeg tror er den riktige. Dessverre for meg er det den alvorligste av dem alle.

Om jeg toer spoerre...hvilken er denne? (selvfoelgelig trenger du ikke svare...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg toer spoerre...hvilken er denne? (selvfoelgelig trenger du ikke svare...)

Schizoaffektiv. Det er ikke så galt heller. Det går bra med de riktige medisinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt veldig lignende erfaring som deg med diagnoser. Akkurat de samme diagnosene som deg faktisk. Og naa har de konstatert at det ikke engang er depresjon (det eneste de var heeelt sikre paa foer) med i bilde. Naa er det vist bare Post traumatisk stress og borderling personlighets forstyrrelse. Diagnoser er bare bortkasta...skjoenner ikke hvorfor man selv i psykiatrien har saa lite respekt for menneske foelelser at man forsoeker aa sette dem i kategorier.

"Diagnoser er bare bortkasta...skjoenner ikke hvorfor man selv i psykiatrien har saa lite respekt for menneske foelelser at man forsoeker aa sette dem i kategorier."

Jeg kjenner meg veldig igjen i følelsen av å bli satt i en negativ kategori. Det er vondt å få et stempel på seg.

Egentlig burde de som setter diagnosene være flinkere til å formidle at det er sykdommen de setter et navn på, - ikke personen.

Bruken av diagnoser har både positive og negative virkninger. Mest av alt skal det være et hjelpemiddel for å forstå sykdommen og behandle den riktig.

At det blir fokusert på mestring, ressurser og muligheter er nesten viktigere i behandlingen enn fokuseringen på hva som ikke fungerer. Jeg tror at løsningsorienterte og mestringsfokuserte tilnærminger kommer til å bli noe man fokuserer mer på framover. Det er i hvertfall blitt den tankegangen som er "in" nå blant sosialarbeidere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...