Gå til innhold

Maa alle bipolar diagnoserte medisineres?


Gjest urquell

Anbefalte innlegg

Gjest urquell

Hei jeg er en jente på 23 år, jeg er bipolar 2, og for tiden er det veldig hurtig svingninger i sinnstilstanden noe som blir veldig slitssomt. Det endrer seg voldsomt selv i løpet av noen få timer.

Jeg fikk diagnosen for ett år siden, har siden vært akutt innlagt og prøvd 2 typer medisner uten at de hjalp nok til og veie opp for bivirkningene.

Jeg har hørt at bipolar pasienter må bruke medisiner livet ut? Stemmer det, eller er det mulig og bare bruke terapi?

Jeg prøver og holde ut på egenhånd, mens jeg står på venteliste til psykolog, men det er veldig vanskelig. Psykiateren jeg skulle treffe hver 3 uke frem til jeg fikk time, ble tilslutt så opppgitt over min motstridende holdning til medisiner at han foreslo og ikke treffes igjen. Jeg forstår han veldig godt, men føler at det gjør meg veldig sårbar for min egen selvdestruktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

dette er mitt nick

Som hovedregel så skal nok alle bipolare stå fast på ihvertfall en stemningsstabiliserende medisin. Men noen sier at man kan forsøke uten hvis man har hat en lang stabil periode (vet ikke helt hvor lang periode de mener, men), eller har lange friske perioder, og bare noen få sykdomsperioder i historien sin. Det ser det jo ikke ut som om du har for øyeblikket ihvertfall. Det finnes mange forskjellige kombinasjoner av medisiner, så det finnes helt sikkert en for deg som ikke gir for mye bivirkninger. Jeg er også bipolar 2 og bruker medisiner med stor fordel. Hadde nok vært veldig ustabil slik du beskriver uten. Håper du finner noe som passer for deg, og at du får stabilisert sykdommen din.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Fordi bipolar lidelse i all hovedsak er en biologisk/biokjemisk forstyrrelse, er det så godt som alltid nødvendig med medikamentell terapi. Psykoterapi har liten effekt på grunnlidelsen.

Ved vår avdeling/poliklinikk har vi nå blitt enige om at alle nydiagnostiserte biolare skal følges av psykiater/lege de to første årene. Dette fordi medikamentene er den absolutt viktigste terapi ved denne lidelsen. (Etter dette har vi for første gang i historien opplevd et helt år, inkl en vår/sommer uten reinnleggelse av kjent vbipolar pasient med mani).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi bipolar lidelse i all hovedsak er en biologisk/biokjemisk forstyrrelse, er det så godt som alltid nødvendig med medikamentell terapi. Psykoterapi har liten effekt på grunnlidelsen.

Ved vår avdeling/poliklinikk har vi nå blitt enige om at alle nydiagnostiserte biolare skal følges av psykiater/lege de to første årene. Dette fordi medikamentene er den absolutt viktigste terapi ved denne lidelsen. (Etter dette har vi for første gang i historien opplevd et helt år, inkl en vår/sommer uten reinnleggelse av kjent vbipolar pasient med mani).

Er dette positive resultatet objektivt, eller har terskelen for innleggelse for denne pasienten økt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er dette positive resultatet objektivt, eller har terskelen for innleggelse for denne pasienten økt?

Dette er helt reelt. Terskelen for innleggelse har ikke økt.

Vi har forresten ingen terskel for inneleggelse av maniske pasienter. Tvert i mot oppfordre vi bipolare, som merker at manien er på vei, til å sette seg i en taxi og komme til innleggelse før manien blomstrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...