Gå til innhold

Til NHD: Please svar!!! 3 forskjellige typer 'lykkepiller' er vel nok?


abg1365380478

Anbefalte innlegg

abg1365380478

Jeg er en fortvilet pårørende til en god venninne som har slitt med tildels alvorlig depresjon i rundt 1 år nå.

Psykiater har forsøkt 3 typer 'lykkepiller' på henne i løpet av de 9 siste månedene. Seroxat, Remeron og Efexor. Ingen av dem har hun reagert på, hverken positivt eller negativt. Hun stod sågar på 300mg (!) Efexor i 3 måneder uten å kjenne noe annet enn litt ekstra svetting. Nå skal Efexor seponeres og hun skal begynne på Cipralex!

Er det forsvarlig behandling dette?

Har det i det hele tatt noe for seg å forsøke Cipralex når hun ikke har hatt reaksjon på de 3 andre nevnte?

Hadde det ikke vært bedre å prøve noe annet enn SSRI, f.eks. en av de 'gode gamle' Tolvon eller Anafranil e.l. ??

Har du evt. annet forslag til medisinering i en slik situasjon?

(Det er lite eller ingen angst med i bildet her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hun har prøvd tre ulike AD innen tre forskjellige grupper.

Tolvon er svært likt Remeron, og sannsynligvis ikke et godt valg som monoterapi hos henne.

Anafranil er et TCA og kan være et godt valg.

Jeg ville nok gått for kombinasjonsbehandling. Calefornian Rocket Fuel - Efexor depot + Remeron i store doser - kan være et alternativ.

Cipralex er et SSRI som Seroxat. Det er vist 40% responsrate når en skifter SSRI. Om Cipralex ikke hjelper alene, kan tillegg av Tolvon være et gdt valg.

Likeledes bør en vurdere tillegg av Lamictal evt litium.

Kanskje er tiden inne for også å drøfte ECT?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

abg1365380478

Hun har prøvd tre ulike AD innen tre forskjellige grupper.

Tolvon er svært likt Remeron, og sannsynligvis ikke et godt valg som monoterapi hos henne.

Anafranil er et TCA og kan være et godt valg.

Jeg ville nok gått for kombinasjonsbehandling. Calefornian Rocket Fuel - Efexor depot + Remeron i store doser - kan være et alternativ.

Cipralex er et SSRI som Seroxat. Det er vist 40% responsrate når en skifter SSRI. Om Cipralex ikke hjelper alene, kan tillegg av Tolvon være et gdt valg.

Likeledes bør en vurdere tillegg av Lamictal evt litium.

Kanskje er tiden inne for også å drøfte ECT?

Var litt uklart det du skrev om den Rocket Fuel'en. Er det Execor eller Remeron som skal være i store doser, eller begge deler.

Hva med noen mg Fluanxol i tillegg til Cipralex?

Du foreslår Tolvon i tillegg til Cipralex. Er det ANDRE tillegg til Cipralex som kan være bra. Evt. sammen med de nevnte stabiliserende Lamictal / litium.

Har hørt positive ting om f.eks. Sinequan, Noritren og Truxal. Kan disse være en ide sammen med Cipralex'en?

ECT er nok ikke aktuelt, for det kan jo være høyst varierende resultater av dette etter hva jeg har hørt og delvis sett selv på min mor som tidligere har gjennomgått ECT-behandling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

Var litt uklart det du skrev om den Rocket Fuel'en. Er det Execor eller Remeron som skal være i store doser, eller begge deler.

Hva med noen mg Fluanxol i tillegg til Cipralex?

Du foreslår Tolvon i tillegg til Cipralex. Er det ANDRE tillegg til Cipralex som kan være bra. Evt. sammen med de nevnte stabiliserende Lamictal / litium.

Har hørt positive ting om f.eks. Sinequan, Noritren og Truxal. Kan disse være en ide sammen med Cipralex'en?

ECT er nok ikke aktuelt, for det kan jo være høyst varierende resultater av dette etter hva jeg har hørt og delvis sett selv på min mor som tidligere har gjennomgått ECT-behandling..

Hei!

Jeg har også lagt inn spørsmål til NHD, ut i fra den tråden du startet.

Jeg regner med det er efexoren han menner skal være i stor dose. Så vidt jeg har forstått er dette "hovedmedisinen" ved kombinasjonen efexor+ remeron.

Bruker selv 450 mg efexor, og kun 15 mg remeron.

Det hadde/har hatt bra effekt på depresjonen min, men ikke på tanker/grubling, og uro/angst (som jeg skriver i innlegget mitt)

Håper du får svar fra NHD!!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Var litt uklart det du skrev om den Rocket Fuel'en. Er det Execor eller Remeron som skal være i store doser, eller begge deler.

Hva med noen mg Fluanxol i tillegg til Cipralex?

Du foreslår Tolvon i tillegg til Cipralex. Er det ANDRE tillegg til Cipralex som kan være bra. Evt. sammen med de nevnte stabiliserende Lamictal / litium.

Har hørt positive ting om f.eks. Sinequan, Noritren og Truxal. Kan disse være en ide sammen med Cipralex'en?

ECT er nok ikke aktuelt, for det kan jo være høyst varierende resultater av dette etter hva jeg har hørt og delvis sett selv på min mor som tidligere har gjennomgått ECT-behandling..

Var litt uklart det du skrev om den Rocket Fuel'en. Er det Efexor eller Remeron som skal være i store doser, eller begge deler.

S: Begge deler. Så høyt en kan gå med akseptable bivirkninger.

Hva med noen mg Fluanxol i tillegg til Cipralex?

S: Verdt å prøve, men på rangeringslisten etter AD nr 2.

Du foreslår Tolvon i tillegg til Cipralex. Er det ANDRE tillegg til Cipralex som kan være bra. Evt. sammen med de nevnte stabiliserende Lamictal / litium.

S: Buspar

Har hørt positive ting om f.eks. Sinequan, Noritren og Truxal. Kan disse være en ide sammen med Cipralex'en?

S: Sinequan er et TCA med angstdempende og sedativ effekt. Må en så må en, men for meg kommer det langt ned på listen.

Noritren er et TCA med hovedvekt på noradrenalin. Kanskje det beste TCA ved siden av Anafranil (som i større grad involverer serotoninsystemet).

Truxal er et gammelt antipsykotikum. Gir angstdemping og trøtthet. Kanskje ikke det en deprimert trenger mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...