EivindG Skrevet 14. februar 2004 Del Skrevet 14. februar 2004 Hei! Jeg er en gutt på 20 år som de siste månedene gått på tetracyclinbehandling mot akne. Tidligere hadde jeg ganske mye store ømme kviser på hele ryggen og litt i ansiktet. Fastlegen min skrev resept på Tetracyclin Arco med beskjed om å ta 2 tabletter morgen og 2 kveld i litt over 3 måneder (400 tabletter). Jeg har brukt flere kremer (også reseptbelagte) tidligere med resultat av at kvisene kom tilbake straks kuren ble avsluttet. Resultatet av tetracyclinkuren viste seg raskt. Etter ca en måned hadde jeg ingen kviser noe sted lenger, men jeg fortsatte kuren som foreskrevet av legen. Jeg var i dag på apoteket og tok ut noen flere tabletter og ble da obs på at legen hadde skrevet ut hele 1200 tabletter til meg. Jeg begynte å lure, for jeg var innstilt på å ta 4 tabletter i døgnet i ca 3 måneder. Jeg dro derfor hjem og slo opp i felleskatalogen, der jeg leste at ved langtidskur mot akne skulle dosen være 1-2 tabletter daglig under legekontroll. Jeg ble ikke fortalt noe som helst om dette da jeg var hos fastlegen min og jeg begynner derfor å lure på om fastlegen min ikke har særlig greie på dette. Jeg trapper i dag ned på 1 tablett morgen og en kveld Lurer derfor om noen kan svare meg på hvordan en korrekt behandling med tetracyclin skal foregå. Med vennlig hilsen Eivind 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136535-aknebehandling-med-tetracyclin-arco/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Vanligste behandling er 1 tabl. morgen og kveld inntil klar bedring, og videre 1 per døgn. De fleste holder kvisene i sjakk med dette. vanlig behandlingstid er 6 mnd. Noen blir gradvis værre igjen etter 6-12 mnd, og må da begynne på en ny kur. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/136535-aknebehandling-med-tetracyclin-arco/#findComment-854340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.