Gå til innhold

Dr.Nils H.Dahl....Remeron?


Gjest tina44

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går på Zoloft uten særlig virkning.

Legen sa at han skulle ordne med Remeron når de kom.

Kan primærlegen det?

Kan du si litt om bivirkninger av Remeron?

Må jeg trappe ned Zoloft før jeg starter med dem, eller kan det startes mens jeg trapper ned på Zoloft?

Er VELDIG deprimert og svinger mye i humør,livet er ikke verd å leve.

Kan Remeron skrives ut fra januar?

Hva er en vanlig dose å ta av dem?

Tusen takk for svar, håper du tar deg tid til å svare meg.

Romjulshilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Tina.Legen din kan skrive ut Remeron når den kommer.

Og den skal komme i januar.

Og siden Zoloften ikke virker noe særlig burde du begynne og trappe ned på den nå.Snakk med legen din om det.

Remeron ser ut til og ha mindre bivirkninger enn SSRI preparatene.Det har blitt diskutert endel om Remeron her på DOL,så prøv et søk på Remeron

så vil du få endel informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tina.Legen din kan skrive ut Remeron når den kommer.

Og den skal komme i januar.

Og siden Zoloften ikke virker noe særlig burde du begynne og trappe ned på den nå.Snakk med legen din om det.

Remeron ser ut til og ha mindre bivirkninger enn SSRI preparatene.Det har blitt diskutert endel om Remeron her på DOL,så prøv et søk på Remeron

så vil du få endel informasjon.

Hei.

Takk for svaret.

Jeg skal søke på Remeron, så får jeg håpe at jeg finner virkning & bivirkning.

Og alt det andre jeg lurer på.

For jeg føler meg totalt på bånn :-(

Romjulshilsen til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Remeron kommer i januar og kan skrives ut av allmennlege.

Du kan gå direkte fra SSRI til Remeron.

Kopierer inn en engelsk tekst og oversetter til slutt litt om bivirkninger:

"Mirtazapine (Remeron) is a structural analogue of the off-patent mianserin (Tolvon). It is a comparatively new drug - a so-called NaSSA. By blocking the inhibitory presynaptic alpha2 adrenergic autoreceptors and stimulating only the 5-HT1A receptors, mirtazapine enhances noradrenaline and serotonin release while also blocking two specific (5-HT2 and 5-HT3) serotonin receptors implicated in dark moods and anxiety. By contrast, stimulation of the 5HT2A receptors accounts for the initial anxiety, insomnia and sexual dysfunction sometimes reported with the SSRIs; stimulation of the 5HT3 receptors causes nausea. Unfortunately, mirtazapine is a potent blocker of the histamine receptors too. So it tends to have a somewhat sedative effect. This profile may be good for agitated depressives and insomniacs.

Den har svakere bivirkninger mht. kvalme, angst, seksuelle bivirkninger og søvnproblemer enn SSRIene.

Den har som Tolvon en tendens til å gi søvnighet. Dette er fint for mange (de søvnløse), men oppleves som en bivirkning for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remeron kommer i januar og kan skrives ut av allmennlege.

Du kan gå direkte fra SSRI til Remeron.

Kopierer inn en engelsk tekst og oversetter til slutt litt om bivirkninger:

"Mirtazapine (Remeron) is a structural analogue of the off-patent mianserin (Tolvon). It is a comparatively new drug - a so-called NaSSA. By blocking the inhibitory presynaptic alpha2 adrenergic autoreceptors and stimulating only the 5-HT1A receptors, mirtazapine enhances noradrenaline and serotonin release while also blocking two specific (5-HT2 and 5-HT3) serotonin receptors implicated in dark moods and anxiety. By contrast, stimulation of the 5HT2A receptors accounts for the initial anxiety, insomnia and sexual dysfunction sometimes reported with the SSRIs; stimulation of the 5HT3 receptors causes nausea. Unfortunately, mirtazapine is a potent blocker of the histamine receptors too. So it tends to have a somewhat sedative effect. This profile may be good for agitated depressives and insomniacs.

Den har svakere bivirkninger mht. kvalme, angst, seksuelle bivirkninger og søvnproblemer enn SSRIene.

Den har som Tolvon en tendens til å gi søvnighet. Dette er fint for mange (de søvnløse), men oppleves som en bivirkning for andre.

Hei.

Tusen hjertelig takk for utfyllende svar.

Jeg kopierer dette å tar med til primærlegen min over nyttår.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...