Gå til innhold

Dette er helt nytt for meg, og jeg har så mange spørsmål...


Gjest Det kunne jo ikke skje meg!

Anbefalte innlegg

Gjest Det kunne jo ikke skje meg!

Har nettopp fått høre fra legen min at jeg nok er deprimert, og jeg har så vidt begynt med cipralex. Vet ikke om jeg har tro på at det skal virke, tenker liksom at "dette er jo ikke meg". Jeg er da ikke en sånn type som kan bli deprimert. Vellykket på alle måter, ressurssterk, super-mamma o.s.v. Men jeg har altså møtt veggen...

Virker disse medisinene, altså? Får de en til å kunne føle glede igjen? Jeg leser på pakningsvedlegget at det kan ta litt tid før man merker virkningen. Men hvordan merker man virkningen, da? Blir alt liksom litt lysere og lettere? Får man tilbake lysten til å gjøre ting? Føler man seg "lykkeligere"?Det er bare èn uke siden jeg begynte å ta tablettene, så jeg skal vel ikke kjenne noe riktig enda.

Vel - mange rare spørsmål fra en som ikke trodde hun skulle havne i denne situasjonen i det hele tatt. Men det er jammen godt å ha et forum hvor man kan spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Har hatt det samme

Hei!

Har vært i akkurat samme situasjon.

Det tar ca to uke før du kan kjenne noen virkning av de tabelettene,men jeg brukte en annen medisin en du,men jeg tror ikke det er så stor forsjkell på de.

Du blir ikke "lykkelig" av tabelettene, men får et jevnt humør. Ikke er du helt ovenpå,men du slipper de store nedturene.

I depresjonen går det jo voldsomt opp og ned,det medisinen gjør er å holde deg

flat i humøret.

Det er vanskelig og finne de rette ordene på det.

Jeg slutta på medisinen før jeg skulle for jeg følte meg så apatisk(men det fungerer jo ikke likt på alle) og fikk en del bivirkniger.

Jeg gikk først på en medisin som heter cipramil,også bytta jeg til en medisin som heter tolvon.

Tolvon gjorde at jeg gikk veldig mye opp i vekt,men det forsvant når jeg slutta på den.

Vet ikke om du føler deg noe klokere.

Men jeg skriver bare det jeg opplevde.

Nå er jeg kvitt den så den forsvinner etter hvert.

6-8 mnd har jeg hørt er "varigheten" på en depresjon,men jeg er ikke helt sikker.

Det er sikkert mye du kan lese om dette på nettet.

Det kalles jo den nye folkesykdommen,veldig mange jeg kjenner har hatt det eller har det.

Håper det går bedre og ønsker deg lykke til:)

P.S det ble en del skrive feil,jeg har tatt meg noen glass vin og da blir det fort litt mer feil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zoloft-bruker

Min erfaring er at du blir deg selv igjen. Får igjen evnen til glede, sorg og initiativ.

Ingen pille kan gjøre deg lykkelig, det må du gjøre selv.

For meg begynte virkningen å komme etter 8-9 dager, med tydelig bedring etter to uker. Jeg skal ta dem ett år, håper å klare meg uten til neste vår, for bivirkningene plager meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Ser at de andre sier to uker. På meg tok det mye lenger tid 1-2 måneder, men jeg var også veldig langt nede da. Jeg er også sett på som en ressurssterk kvinne som klarer alt med glans. Men alle har ett metningspunkt.

Husk at du bør ta cipralex i ett år for å få en mer varig virkning.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citalita

Sykdom, også psykisk, kan nok ramme oss alle. Jo, antidepressive midler kan hjelpe en til å føle livet lettere, få tilbake initiativ osv. Andre ting som kan hjelpe litt: Gjøre ting som en pleier å like og å mosjonere, selv om det jo er vanskelig å komme i gang med noe når man er deprimert.

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...