Gå til innhold

Hva er galt med meg?

Anbefalte innlegg

Bakgrunnsinformasjon: Svetting på hele kroppen. Startet med å bli veldig rød i ansiktet i gymmen på ungdomsskolen. Svettet masse i ansiktet spesielt og huden føltes veldig varm. Rødheten varte i flere timer før det gikk over til å bli flekkvist hvitere og hvitere, til jeg ble ”normal” igjen. Rødheten har nesten gått over nå, men jeg svetter fortsatt masse i ansiktet. Det kommer både ved anstrengelse og ved total ro. Kan sitte å se på TV og det drypper allikevel av ansiktet til tider. Det samme skjer hvis jeg anstrenger meg, f.eks ved å gå tur, male i huset, gjøre rent. Også når jeg er på badet og det er litt varmt der inne begynner jeg å svette som en gris. Problemet er størst i ansiktet, men sliter også generelt på hele kroppen. Det renner nedover ryggen hvis jeg står stille, er jeg på et utested blir jeg kliss våt i både håret og tøyet. Svetter også mye i underlivet, som fører til vond lukt nesten hele tiden. Dette er et stort problem, som også har blitt et sosialt problem, da jeg heller holder meg hjemme enn å gå ut blant folk.

Diaré i MANGE år. Dette startet omtrent samtidig med svettingen og har bare tiltatt i omfang. I starten hadde jeg episoder hvor jeg bare MÅTTE på do. Fikk store smerter og hvis jeg ikke fant en do, så gikk det galt (har kun skjedd en gang, men vært nære på flere ganger). Veldig ofte kunne jeg sitte halve natten på do, og hadde flere avføringer hvor jeg gjorde meg ferdig, gikk å la meg igjen for bare å måtte stå opp for å gå på do igjen. Etter hvert har det utviklet seg til å være diaré nesten hver dag, dvs 9 av 10 dager ca. Er ofte på do, opptil 20 ganger om dagen med bare vannkonsistens eller veldig løs avføring. Kan av og til relatere det til stress i forbindelse med situasjoner jeg ikke liker, men det er ikke en regel at det er da det kommer, for det kan like godt skje når jeg er hjemme alene. Som regel er det en lys gul farge på diaréen, aldri opplevd blod, noen få ganger slim, men veldig ofte smerter og en del luft. Har vært til gastroskopi for å se om det var noe galt der, og det ble oppdaget en veldig dårlig fungerende lukkemekanisme i spiserøret. Hadde en del sår i spiserør og hals, og hadde vært plaget med halsbrann i mange år. Fikk Lanzo for dette, som har vært en vidunderkur, men må brukes hver dag!

I tillegg er jeg generelt mye syk. Masse infeksjoner i øver luftveier. Har hatt 6-7 halsbetennelser på 4 måneder, bihulebetennelse, øreverk. Også vært en del febersyk i forbindelse med dette. Sliter en del psykisk også, og har vært igjennom en tøff prosess i forbindelse med ufrivillig barnløshet, pga PCOS. Sliter med overvekt, økt behåring og omtrent ikke eggløsning. Merker at jeg har et tungere sinn om vinteren, og det er også da jeg er mest syk, og lurer derfor på om jeg kan ha vinterdepresjoner.

I tillegg har jeg fått påvist diabetes type 2 for snart 3 år siden. Ble behandlet med Metformin og Glucophage, men er nå gravid i uke 20 – 21 og har gått over på insulin. Etter jeg ble gravid har jeg merket en bedring i avføringen. Har lest at tarmene jobber senere i en graviditet, så jeg vet ikke om det bare er derfor eller om det kan være PCOS’en, som jo har en pause når man er gravid, som gjør det. Tanken har jo slått meg at det kan være den som er årsak til diaréen. Har ikke merket noe forbedring i noen av ”lidelsene” etter at diabetesen ble oppdaget.

Ser du noen rød tråd i mine symptomer? Kan du anbefale noe som burde sjekkes, og hvordan?

Er ei jente på 26 år. Høyde 163, vekt før jeg ble gravid 94 kg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136598-hva-er-galt-med-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Ville normalt ha gjort en grundig sjekk av immunforsvaret ditt, samt av hormonverdier. Tenker jeg ville sendt deg til en endokrinolog; hormonspesialist. Men dette er ikke aktuelt sålenge du er gravid. Er du heldig så forsviner deler av plagene dine etter fødsel. Synes du bør la det hele vente litt sålenge du er gravid. Prøv å mosjoner mye. vekten din skal ikke stige i svangerskapet; be om kostveiledning hos ernæringsspesialist. Dersom plagene vender tilbake kan du be om videre utredning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136598-hva-er-galt-med-meg/#findComment-854355
Del på andre sider

Ville normalt ha gjort en grundig sjekk av immunforsvaret ditt, samt av hormonverdier. Tenker jeg ville sendt deg til en endokrinolog; hormonspesialist. Men dette er ikke aktuelt sålenge du er gravid. Er du heldig så forsviner deler av plagene dine etter fødsel. Synes du bør la det hele vente litt sålenge du er gravid. Prøv å mosjoner mye. vekten din skal ikke stige i svangerskapet; be om kostveiledning hos ernæringsspesialist. Dersom plagene vender tilbake kan du be om videre utredning.

Har vært hos ernæringsfysolog, fikk beskjed på at jeg likte for mye søtt, dvs at jeg spiste både kake, desert og snop av og til, og at jeg måtte kutte ut det. Pga veldig søthunger føler jeg at å kutte det helt ut vil være for vanskelig og jeg vil få kraftige sukkerorgier av og til. Spurte derfor om det var mulig å bruke krom i svangerskap, noe hun ikke hadde noe svar på. Følte ikke jeg fikk noen god veiledning, bare fy, fy...

Ellers vil jeg takke for svar, og hvis det er mulig; spørre om du ser noen diagnoser som kan være svar på mine problemer med diare og svetting? Hadde vært fint å kunne søke litt på nettet mens jeg er gravid på forskjellige ting, for å være forberedet til svangerskapet er ferdig. Svetting i ansiktet er veldig vanskelig å finne noe om synes jeg.

Lurer også på hvorfor jeg ikke skal ha noen vektoppgang i svangerskapet. Har gått opp nesten 6 kilo til nå, men vært lite aktiv pga sykemelding fra en fysisk krevende jobb (barnehage). Liker ikke vinteren, men liker å gå tur, så pga snø og kulde har det blitt få turer på meg. Det bedre seg nå som våren snart kommer.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136598-hva-er-galt-med-meg/#findComment-855202
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...