Gå til innhold

Hva slags trygdeytelser har jeg rett på ved nakkeslitasje?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en mann på 29 år, som jobber innen metallindustrien. Etter å ha jobbet ved samme maskin i ca 4.5 år, så har jeg fått nakkeslitasje.jeg har jobbet ved samme bedrift i ca 11år). Dette er påvist ved hjelp av røngtenbilder, og jeg har vært hos nevrolog.

Men, jeg har fått problemer med å utføre fysisk arbeid uten å få sterk hodepine + vondt i musklene rundt nakken/skuldre,og

plagene vedvarer helt til jeg har vært borte fra jobb, og har sittet i ro i en ukes tid, dvs hodepinen forsvinner etter noen dager, men straks jeg løfter noe er den tilbake.

Problemet oppstår særligt ved løft rett foran kroppen.Jeg har også hatt en rekke timer med fysoterapaut, men da det ikke hjalp med massasje, og jeg ikke var svak i musklene i nakke/skulder så har jeg sluttet med fysoterapi. Jeg prøver å holde meg i form ,spinner 3 ganger i uka, men skiløping og padling har jeg gitt opp, pga hodepinen.Nå i år så har jeg vært sykemeldt ca 5.5mnd pga hodepinen/nakkeslitasjen. Spørsmålet er: Hvor mye vil jeg få hvis jeg skulle søke om yrkesrettet attføring?(jeg har samboer + 2 barn).Hvor lenge kan man gå på attføring?, og hva har jeg rett på å få dekket ved nakkeslitasje?(behandlinger e.l). Og hva får jeg dekket hvis jeg går på skolen under attføringen?

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvor mye du kan få i attføring kommer an på pensjonspoengene dine og alderen din. i tillegg kan du få ektefelletillegg for samboer uten inntekt som er hjemmeværende f.eks med små barn, samt barnetillegg. Tilleggene behovsprøves iht familiens samlede inntekt.

Hvor lenge du kan få attføringspenger under aktiv attføring kommer an på attf.planen du legger sammen med aetat. Deretter kan du få attf.penger i ventetid på arbeid i inntil 12 mndr. Når du er i aktivt tiltak kan du få diverse stønader til utgifter som du pådrar deg pga attføringen samt husholdsutgifter (behovsprøving).

Slitasjeskader blir normalt ikke godtkjent som yrkesskade, med mindre du kan vise til en konkret hendelse som utløste nakkeplagene (dvs en plutselig og uventet ytre påvirkning). Du får derfor sannsynligvis fysioterapi etter de vanlige reglene, slik at du må betale en viss andel selv (rundt kr 100 pr gang?).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...