Poetica Skrevet 29. desember 2000 Del Skrevet 29. desember 2000 Hei, det er meg igjen.. (synes jeg maser mye om dette men..) Vi har i dag blitt oppringt av legen til min 13 årige datter, legen fortalte at hun har en "blodprosent" (som vi kalte det før) på 6. (Altså ikke jernlageret!) Hva er normalverdien? Han sa at dette var lavt, og tegn på at noe ikke stemmer. Hun har nå de siste 3 månedene ca., gått på jerntilskudd, som da ikke har hatt effekt. Hun menstruerer ikke enda, men det er kanskje mulig at dette skyldes hyppige neseblødninger?? (flere ganger i uka, i perioder) Hun har i lang tid hatt hodepine, svimmelhet, kvalme etc. Hva mer kan jeg gjøre for å få blodprosenten opp igjen? Jeg har gitt henne jernrik kost, hun går på jerntilskudd og drikker lite melk. Det ble også tatt B12-prøve og mange andre blodprøver, og de var helt normale. Hvilke andre undersøkelser bør hun framover ta? Da vi ikke får svar hos ØNH-lege, får vi vel ikke undersøkt mer før over jul, men jeg er litt urolig for om dette kan skyldes andre ting. Kan hun ha en sykdom, kan det være at neseblødningene ikke er årsak? Hva bør vi være på vakt for? Jeg synes jeg har løpt med henne til legen stadig vekk de siste månedene, uten at vi har kommet noe særlig videre, egentlig... Uansett, det er i hvertfall ingen tvil om at hun faktisk har mye og plagsomme virkninger av en eller annen grunn, og den lave blodprosenten er antagelig den mest sannsynlige årsaken til det. Legen mente at hun ikke klarer å ta opp jern i blodet, kan det gjøres noe med det?? I så fall hva?? (Jeg gjentar igjen at hun fremdeles _ikke_ har hatt sin første menstruasjon) Har jeg grunn til å bli lettere hysterisk, slik som jeg føler meg nå, egentlig? :o/ Vennlig hilsen en kjempebekymret mamma, nok en gang, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13675-jernmangel-hos-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 29. desember 2000 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2000 Hva betyr Transferrin?? Av de to prøvene som ikke var bra, het den ene det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13675-jernmangel-hos-barn/#findComment-66246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis Skrevet 30. desember 2000 Del Skrevet 30. desember 2000 Til poetica. Hemoglobin på 6 tilsvarer en blodprosent på under 50%. Dette skal utredes, man må finne årsak. Særlig dersom ikke jerntilskudd har hatt effekt. Sannsynligvis skal hun undersøkes på en barneavdeling, der de vil konsentrere seg om blodceller og blodsykdommer. Det er viktig å avklare om hun kan ha for lite blodplater, i tilfelle han dette være årsak til neseblødninger. Da vil hun sannsynligvis ha lett for å få blåmerker også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13675-jernmangel-hos-barn/#findComment-66571 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.