Gå til innhold

NHD-trenger hjelp


alene80

Anbefalte innlegg

Jeg har vært deprimert veldig lenge, og har nå kommet så langt at jeg har tenkt å gjøre noe med det. Jeg har lyst å gå til psykolog, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Jeg har ikke mye penger å rutte med, og sånt koster vel penger? Jeg har et veldig stort behov for hjelp, har holdt vonde opplevelser for meg selv i mange år, men nå klarer jeg det ikke lenger..

Må jeg gå til legen min først for å få komme til psykolog? Jeg vet ikke hvordan disse tingene fungerer..

Håper på svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du bør først gå til fastlegen din for å få en henvisning til psykolog.

Psykiatriske poliklinikker og psykologer og psykiatere med avtale tar ca 200 kroner per time. Dette går inn på det samme frikortet som du bruker hos legen. Når du har brukt 1550 kr på et kalenderår, får du frikort og slipper da å betale mer det året.

Om du er så uheldig å bo i Oslo, må du regne med å måtte søke hjelp hos en behandler uten avtale med trygden. Da koster det lett 500 kroner per time, og du får ikke frikort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest urquell

Første steg er og gå til fastlegen din. H*n vil kunne veilede deg angående tilbudet i ditt lokal miljø. H*n vil også kunne henvise deg videre i det psykiatriske systemet. Det er som regel lange ventelister på slikt, men legen er sikkert villig til og være samtalepartner i mellomtiden.

Har du noen gang vært på medisiner? Det kan også være noe og diskutere med fastlegen din. H*n er kontaktpersonen din med hensyn til resten av helseapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først gå til fastlegen din for å få en henvisning til psykolog.

Psykiatriske poliklinikker og psykologer og psykiatere med avtale tar ca 200 kroner per time. Dette går inn på det samme frikortet som du bruker hos legen. Når du har brukt 1550 kr på et kalenderår, får du frikort og slipper da å betale mer det året.

Om du er så uheldig å bo i Oslo, må du regne med å måtte søke hjelp hos en behandler uten avtale med trygden. Da koster det lett 500 kroner per time, og du får ikke frikort.

Hei!

Har det blitt så vanskelig i Oslo i det siste? Det har tidligere ikke vært så vanskelig å få tilgang hos privatpraktiserende med refusjonsavtale såfremt pasientene har orket prosessen med å ta kontakt med behandlerne selv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uten signatur

Du bør først gå til fastlegen din for å få en henvisning til psykolog.

Psykiatriske poliklinikker og psykologer og psykiatere med avtale tar ca 200 kroner per time. Dette går inn på det samme frikortet som du bruker hos legen. Når du har brukt 1550 kr på et kalenderår, får du frikort og slipper da å betale mer det året.

Om du er så uheldig å bo i Oslo, må du regne med å måtte søke hjelp hos en behandler uten avtale med trygden. Da koster det lett 500 kroner per time, og du får ikke frikort.

Det er feil. I Oslo er det 260 psykologer og psykiatere med driftsavtale. Det er ikke umulig å få time.

Det krever en innsats med å skrive søknadsbrevet, og det blir en ekstra utgift til frimerker og kopiering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Det er feil. I Oslo er det 260 psykologer og psykiatere med driftsavtale. Det er ikke umulig å få time.

Det krever en innsats med å skrive søknadsbrevet, og det blir en ekstra utgift til frimerker og kopiering.

Jeg skjønner hva NHD mener. Da jeg hadde skaffet meg en psykolog selv, _uten_ driftstilskudd, dvs må betale 500 kroner pr time selv, spurte fastlegen meg om vedkommende hadde ledig kapasitet, for det var så vanskelig for legen å finne noen å henvise til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uten signatur

Jeg skjønner hva NHD mener. Da jeg hadde skaffet meg en psykolog selv, _uten_ driftstilskudd, dvs må betale 500 kroner pr time selv, spurte fastlegen meg om vedkommende hadde ledig kapasitet, for det var så vanskelig for legen å finne noen å henvise til.

NHD skrev "Om du er så uheldig å bo i Oslo, må du regne med å måtte søke hjelp hos en behandler uten avtale med trygden."

Jeg skrev til ca 30 med trygdeavtale. Fikk time hos to, og kunne stå på venteliste i fire måneder hos en. Det er tre positive svar av 30 søknader.

Legen kan også henvise til et DPS nær ditt bosted, men det varierer hvor mange søknader de avslår ut fra hvor i byen du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

NHD skrev "Om du er så uheldig å bo i Oslo, må du regne med å måtte søke hjelp hos en behandler uten avtale med trygden."

Jeg skrev til ca 30 med trygdeavtale. Fikk time hos to, og kunne stå på venteliste i fire måneder hos en. Det er tre positive svar av 30 søknader.

Legen kan også henvise til et DPS nær ditt bosted, men det varierer hvor mange søknader de avslår ut fra hvor i byen du bor.

Hvis dette var nylig, kan det ha blitt bedre - det er jo slik det burde være!

DPS var ikke mye å satse på i mitt tilfelle. Legen sa rett ut at jeg måtte gjøre selvmordsforsøk eller true med det for å komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først gå til fastlegen din for å få en henvisning til psykolog.

Psykiatriske poliklinikker og psykologer og psykiatere med avtale tar ca 200 kroner per time. Dette går inn på det samme frikortet som du bruker hos legen. Når du har brukt 1550 kr på et kalenderår, får du frikort og slipper da å betale mer det året.

Om du er så uheldig å bo i Oslo, må du regne med å måtte søke hjelp hos en behandler uten avtale med trygden. Da koster det lett 500 kroner per time, og du får ikke frikort.

Jeg har nå bestilt time hos fastlegen min. Jeg bor ikke i Oslo, så jeg håper det går rimelig raskt og greit. Er bare redd for at legen min ikke skal synes at jeg trenger å gå til psykolog. Har en forestilling om at bare de som har alvorligere problemer enn meg får komme til.

Gruer meg litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Jeg har nå bestilt time hos fastlegen min. Jeg bor ikke i Oslo, så jeg håper det går rimelig raskt og greit. Er bare redd for at legen min ikke skal synes at jeg trenger å gå til psykolog. Har en forestilling om at bare de som har alvorligere problemer enn meg får komme til.

Gruer meg litt...

Hvis du kommer til en "Ta-deg-sammen!"-lege, så prøv en annen!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...