Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter med astma og har et spørsmål angående dette. Hun kan være helt fin hele dagene og hele kvelden men med en gang hun går og legger seg om kvelden begynner hun å hoste. Dette skjer ikke hver kveld, men mer i perioder. Hosten er tørrhoste/irritasjonshoste og av og til hender det at hun hoster til hun nærmest spyr opp et seigt blankt slim. Det rare er at hun som nevnt er helt fin hele dagen og kvelden og hun kan sitte inne i stuen, men med en gang hun går inn på rommet og har lagt seg ned for å sove begynner hun å hoste og kan holde det gående hele natten. Hun bruker ventoline på forstøverapparat, men selv om vi bruker dette varer det bare en times tid, så begynner hun å hoste igjen. Jeg bygger opp putene men uten at det virker bedre for hosten hennes. Jeg har prøvd å se om det kan ha en sammenheng med rommet hun ligger på, men det er det ikke, da jeg har forsøkt å flytte henne inn i et annet rom. Og vi har også flyttet en gang og hun var likedan i den andre leiligheten vi bodde. Det er også likedan når hun overnatter hos andre. Det er heller ikke tepper på gulvene der hun sover.

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13682-astma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære sø

Du sier ikke noe i innlegget ditt om datteren din bruker noen faste medisiner ved siden av Ventoline (Pulmicort eller Flutide for å nevne noen av de vanligste). Slike medisiner er oftest nødvendige for å dempe den betennelsesprosessen i bronkiene som er årsaken til astmasykdommen.

Natthoste hos barn med astma kan tyde på at sykdommen ikke er godt nok regulert, dvs at ikke medisineringen er tilstrekkelig. Grunnen til at hosten kommer om natten er både at det skjer hormonelle forandringer som øker sammentrekningene i bronkiene og at luftveiene blir litt trangere når hun legger seg ned.

Det mest nærliggende for deg er å få datteren din undersøkt med tanke på regulering av medisinene hennes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13682-astma/#findComment-66302
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...