Gå til innhold

Høy dose med insulin

Anbefalte innlegg

En bekjent av meg fortale meg nylig en historie om en diabetiker som hadde tatt en meget stor dose med insulin.Han hadde tatt det mens han hadde føling "og ikke visste hva han gjorde".Resultatet hadde blitt at han hadde fått sjokk og hadde ligget bevisstløs i timer før noen hadde funnet ham.Mitt spørsmål er da:hva er evt. varige skader av dette.Har hørt at man kan få hjerneskade om man blir liggende lenge i sjokk.Hvilke deler av hjerne blir rammet?

Trodde også at kroppen ved et følingsanfall og evt. sjokk(hypoglykemi)begynte selv å produsere glukose i blodet,men dette stemmer kanskje ikke?Er det fare for livet for en pasient som har fått en så stor dose insulin?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13686-h%C3%B8y-dose-med-insulin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stein Vaaler

Hei

Jeg skjønner godt at du er opptatt av dette, men det er ikke så lett å gi deg et godt svar.

Vanligvis trenger en person med diabetes mellom 30 og 60 enheter insulin daglig. En insulinpenn inneholder gjerne 300 enheter insulin. Dersom en av vanvare eller som resultat av en bevisst handling setter et insulindose som er betydelig høyere enn det man skal ha vil man få et kraftig fall i blodsukkeret.

Dette gir først føling (man føler at blodsukkeret er for lavt) og dersom man i en slik situasjon ikke får i seg sukker, kan man bli bevisstløs (som er definisjonen på et insulinsjokk). I en slik situasjon vil man kunne bli effektivt behandlet ved at medisinsk personell setter sukker (glukose) rett inn i blodårene.

I noen tilfelle vil en person med diabetes få et insulinsjokk når han eller hun er alene. Dette gir vanligvis ikke varig skade, fordi kroppen selv (leveren) starter å produsere store mengder sukker som igjen hever blodsukkeret slik at man igjen blir bevisst og i stand til å ta hånd om seg selv.

I noen få tilfelle har mennesker med diabetes satt så store mengder insulin at kroppen ikke klarer å produsere nok sukker slik at det inntrer en hjerneskade eller endog et dødsfall. Hvor mye insulin som da er satt er det ikke mulig å angi med sikkerhet.

Det er imidlertid viktig å huske at insulin og alkohol går dårlig sammen ved at insulineffekten kan bli mye sterkere dersom man samtidig er overstadig beruset.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...