Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i flere år vært plaget av munnsår (herpes), etter at jeg fikk vite om zovirax synes jeg den har hjulpet ganske bra. Nå nylig har jeg begynt å få en litt annen type sår på leppene.

Hele kanten (vekk fra munnen) av leppene blir veldig sår og litt rød. Dette varer rundt en uke, så forsvinner det og er borte rundt en uke for så å komme tilbake. Har pågått et par måners tid.

Trodde i begynnelsen det var herpes dette og, men tviler litt på det siden jeg verken får sår eller små byller. Zovirax ser heller ikke ut til å hjelpe mot dette. Jeg får også litt løs hud (flass) i området der utbruddet er.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/136874-s%C3%A5r-p%C3%A5-leppene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lis@bet

Når det gjelder herpes så begynn å ta c-vitaminer. 1000mg om dagen har redusert mine utbrudd fra 3 stk i måneden på det verste, til max 1-2 ganger i året. Når et utbrudd begynner å komme tar jeg 3-4000 mg daglig, så forsvinner det nesten med en gang.

Det du har nå høres kanskje ut som sopp. Relativt vanlig å få i munnvikene, hvis det er der du har det.

Når det gjelder herpes så begynn å ta c-vitaminer. 1000mg om dagen har redusert mine utbrudd fra 3 stk i måneden på det verste, til max 1-2 ganger i året. Når et utbrudd begynner å komme tar jeg 3-4000 mg daglig, så forsvinner det nesten med en gang.

Det du har nå høres kanskje ut som sopp. Relativt vanlig å få i munnvikene, hvis det er der du har det.

Hjelper c-vitamin også mot sopp da? Hvis ikke, hva gjør jeg da?

Gjest lis@bet

Hjelper c-vitamin også mot sopp da? Hvis ikke, hva gjør jeg da?

Tror ikke det hjelper på de sårene du allerede har. Men de har sikkert et-eller-annet på apoteket, er jo ikke sikkert det er sopp heller. Men kanskje de ser hva det er.

Husk - hydrokortison, som ofte brukes på utslett, skal ikke brukes på sopp.

Tror ikke det hjelper på de sårene du allerede har. Men de har sikkert et-eller-annet på apoteket, er jo ikke sikkert det er sopp heller. Men kanskje de ser hva det er.

Husk - hydrokortison, som ofte brukes på utslett, skal ikke brukes på sopp.

Du ser nesten ikke at det er noe med leppene det er bare veldig ømt, småsvir lksom.

Nå skal jeg uansett teste det med c-vitaminer en periode, hvis det ikke hjelper får jeg sjekke om det er sopp.

Takk for hjelpen så langt.

Gjest lis@bet

Du ser nesten ikke at det er noe med leppene det er bare veldig ømt, småsvir lksom.

Nå skal jeg uansett teste det med c-vitaminer en periode, hvis det ikke hjelper får jeg sjekke om det er sopp.

Takk for hjelpen så langt.

Du kan prøve også prøve å smøre på Zink-salve.

Annonse

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Litt usikker på hva dette er. Kanskje er det noe vi kaller perioral dermatitt ( eksem rundt munn). Dette skal i såfall behandles med en antibiotika-kur. Cortisonkrem vil forværre. Du kan prøve noen uker med smøring med zinksalve om kvelden. Ikke bruk noen form for lebepomade/leppestift. Om dette ikke hjelper kan du be om en vurdering hos legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...