Gå til innhold

NHD


Soria

Anbefalte innlegg

Kan du lese Cavatinas svar og mitt i tråden "de levde i rot og dritt", på åpent forum?

Hva kan gjøres når det ikke er en stoffskiftesykdom, og antidepressiva ikke hjelper på det?

Det er første gangen jeg har sett at noen har skrevet noe så likt som jeg har det, og har hatt det i mange år. Bare avbrutt av korte perioder da jeg klarer litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har sett slike graverende eksempler i forbindelse med alvorlig psykisk sykdom.

Vanligvis dreier det seg om psykoser, tvangslidelser (en samler på skrot), depresjoner eller alvorlige personlighetsforstyrrelser. Ved depresjoner bruker vedkommende å ha det i orden i gode perioder.

Hvordan gjøre noe med det? Jeg tror den viktige uken er den første uken etter at en har fått hjelp til å rydde og vaske. Det er da en må komme inn på et nytt spor og holde det i orden fra dag til dag uten å utsette arbeid som er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett slike graverende eksempler i forbindelse med alvorlig psykisk sykdom.

Vanligvis dreier det seg om psykoser, tvangslidelser (en samler på skrot), depresjoner eller alvorlige personlighetsforstyrrelser. Ved depresjoner bruker vedkommende å ha det i orden i gode perioder.

Hvordan gjøre noe med det? Jeg tror den viktige uken er den første uken etter at en har fått hjelp til å rydde og vaske. Det er da en må komme inn på et nytt spor og holde det i orden fra dag til dag uten å utsette arbeid som er nødvendig.

jeg har også sett litt av hvert av rot. Jeg er nok ikke spesielt ryddig selv, men jeg har lært meg teknikke som har vært effektive.

Jeg tror det er lurt å ha en vakehjelp... hvis en har råd til det. Og jeg tror også på min "teknikk!"

Jeg systematiserte og strukturerte livet mitt på den måten at jeg hadde alltid har EN oppgave jeg MÅ utføre i huset hver deg.

Du vet sikkert at jeg ikke har hatt det bra bestandig jeg heller, Soria.

Da jeg var som "dårligst" gikk dette med struktur helt til hodet på meg. Og livet mitt var ett eneste langt terrengløp i 110km. i timen. Det var ikke akkurat bra det heller å være overaktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...