Gå til innhold

sammenbrudd 60-tall


Gjest ikke nick nå

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick nå

Lang historie, skal prøve å korte: en slektning strever med å huske glemte år, dels pga fortrengning, dels fordi hun har bodd i utlandet i mange år etter det som skjedde.

Hun hadde et såkalt nervøst sammenbrudd rundt 1960, da var hun sytten år. Stor angst, som etterhvert gikk over i depresjoner. Hun var lagt inn, men er usikker på hvor. Hun bodde i Oslo da, jeg har forsøkt meg med 6.avd. Ullevål, men ville hun blitt lagt inn der med et "vanlig" nervesammenbrudd? Hun mener også at hun var et sted med hvite snøjorder, med buss ikke så veldig langt fra oslo.

Det andre var medsinene hun fikk: husker noen "nervemedisin" og sovepiler fra den tida, hva de het? Hun ble også behandlet med elektrosjokk. Kan det ha vært på Ullevål?

Jeg slenger det inn her i håp om at noen skal være gamle nok til å vite noe om dette. Det er ikke jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke nick nå

Kan hun ha vært lagt inn på Dikemark? Det står antagelig i hennes legejournal hvor hun har vært innlagt.

Problemet er at hun ikke har noen journal. Hun ble antakelig i sin tid lagt inn av "huslegen", og han er død for lenge siden. Men Dikemark var et godt forslag, soleil!

Hun sier hun husker piller som het Nervinal. Og så lurer jeg på hvor "gammel" Sarotex er, hun mener hun kan ha fått det, men det fins jo nå også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at hun ikke har noen journal. Hun ble antakelig i sin tid lagt inn av "huslegen", og han er død for lenge siden. Men Dikemark var et godt forslag, soleil!

Hun sier hun husker piller som het Nervinal. Og så lurer jeg på hvor "gammel" Sarotex er, hun mener hun kan ha fått det, men det fins jo nå også!

Sarotex er vel et av de eldste antidepressiva.

Ifølge denne artikkelen var det godkjent for bruk i Norge før 1970.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=875076

For å finne ut mer så kan denne damen kanskje ha fått noen brev som hun har tatt vare på? Gamle venner eller familie vet kanskje noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Sarotex er vel et av de eldste antidepressiva.

Ifølge denne artikkelen var det godkjent for bruk i Norge før 1970.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=875076

For å finne ut mer så kan denne damen kanskje ha fått noen brev som hun har tatt vare på? Gamle venner eller familie vet kanskje noe?

Takk for Sarotexen, det stemmer nok da! Nei, her husker ingen noe! De blir kjempevage når det gjelder dette - "det er så lenge siden".

Jeg leter langs Dikemarksporet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere sykehus som er aktuelle:

- Psykiatrisk klinikk på Vindern

- Gaustad Sykehus

- Ullevål Sykehus

- Dikemark Sykehus

Ut i fra at hun minnes snedekte jorder er vel Ullevål det minst sannsynlige.

Muligens kan det også være Statens senter for barne- og ungdomspsykiatri som ligger like ved Sognsvann i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blakstad?

Oslo kommune har Dikemark. Blakstad får sine pasienter fra Akershus.

Dikemark har ikke så mange jorder. Jeg var liten jente på 60-tallet på Dikemark.Jeg vokste opp der.

Dit ut må du ta tog til Asker og buss ut til Dikemark.

Morsom måte å spore tilbake på.:o) Jeg tipper Gaustad. Dikemark har vann rundt på alle kanter.

(De var vel mer aktive med elektrosjokk på Gaustad på den tiden enn Dikemark var.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo kommune har Dikemark. Blakstad får sine pasienter fra Akershus.

Dikemark har ikke så mange jorder. Jeg var liten jente på 60-tallet på Dikemark.Jeg vokste opp der.

Dit ut må du ta tog til Asker og buss ut til Dikemark.

Morsom måte å spore tilbake på.:o) Jeg tipper Gaustad. Dikemark har vann rundt på alle kanter.

(De var vel mer aktive med elektrosjokk på Gaustad på den tiden enn Dikemark var.)

Spør om hun husker bunader og pasienttøy? Det var det på Dikemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Spør om hun husker bunader og pasienttøy? Det var det på Dikemark.

Bunader??? Jeg hadde en kompis som jobbet på Dikemark på syttitallet (med Jarle Jørstad), der var det ikke bunader! Men du mener dte var det på sekstitallet? En slags "hjemmelagde drakter", da? Eller Askerbunaden? Nå ble jeg veldig nysjerrig! Jeg skal spørre henne i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunader??? Jeg hadde en kompis som jobbet på Dikemark på syttitallet (med Jarle Jørstad), der var det ikke bunader! Men du mener dte var det på sekstitallet? En slags "hjemmelagde drakter", da? Eller Askerbunaden? Nå ble jeg veldig nysjerrig! Jeg skal spørre henne i kveld.

Nå vet jeg ikke om du er her lenger, men jeg forsøker å skrive litt til.

På 60-tallet fikk pasientene klær av sykehuset som de brukte.

Mannfolka gikk med ganske stygge bukser og rutete skjorte. Og damene fikk kjoler som lignet på bunader. Det er helt sikkert. Jeg husker det godt.

Det var høye gjerder rundt hele sykehuset og luftegårder.

De gikk bort fra alt dette på 70-tallet.

Jeg kan fortelle ganske mye om den gangen på Dikemark. det var veldig trivelig å bo der og Dikemark var et lite samfunn.

hvis du ønsker flere opplysninger så svar her og jeg kan maile en del. Jeg er veldig opptatt av den historiske siden av psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om du er her lenger, men jeg forsøker å skrive litt til.

På 60-tallet fikk pasientene klær av sykehuset som de brukte.

Mannfolka gikk med ganske stygge bukser og rutete skjorte. Og damene fikk kjoler som lignet på bunader. Det er helt sikkert. Jeg husker det godt.

Det var høye gjerder rundt hele sykehuset og luftegårder.

De gikk bort fra alt dette på 70-tallet.

Jeg kan fortelle ganske mye om den gangen på Dikemark. det var veldig trivelig å bo der og Dikemark var et lite samfunn.

hvis du ønsker flere opplysninger så svar her og jeg kan maile en del. Jeg er veldig opptatt av den historiske siden av psykiatrien.

Jeg er interessert! Kan du gi meg en mailadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...