anneber1365380651 Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg er kvinne, 41 år, sykepleier.Har alltid vært glad i å holde meg i form. Har vært plaget av ekstrasystoler og har hatt noen episoder med tachycardi.Dette opplevde jeg som meget skremmende, men ble forsikret fra min fastlege pm at det ikke er farlig.I det hele tatt har dette blitt en uholdbar situasjon for meg.Var hos hjertespesialist for et par år siden, han fant ikke noe galt, men rådet meg til å bruke Pranolol 20 - 40 mg 1 - 2 x dgl.Dette har jeg gjort i perioder med mye ekstraslag. Det som jeg føler er veldig ekkelt nå, er at jeg opplever veldig ubehag når jeg er ute og trimmer, prøver å starte litt forsiktig, går ofte på ski, eller med staver. Etter ca 10 min får jeg plutselig på utpust følelsen av kjempeharde pulsslag under brystbenet, ganske langt opp, dette kjenner jeg også når jeg snur raskt på meg, eller strekker meg når jeg går.Kjenner dette når jeg begynner å øke belastningen og det gjør at jeg nesten ikke tør gå ut. Kan også kjenne det samme hvis jeg bøyer meg raskt, eller ler.Bør jeg ta kontakt med spesialisten igjen, kan jeg presse meg under trening? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137035-hjertebank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 20. februar 2004 Del Skrevet 20. februar 2004 Svar til Anneber. Du anfører at du hatt enkelte episoder med tachycardi. Jeg regner med at disse ikke er blitt EKG-registrert, slik at det ikke er på det rene av hvilken karakter de er. Din tendens til ekstraslag er likeledes litt diffus, idet det ikke synes å være gjort noen kvantitering av disse, f.eks. ved en 24-timers registrering (Holter-monitorering). Din hjerterytme synes imidlertid å volde deg adskillig besvær, og er kanskje i ferd med å ødelegge endel av ditt dagligliv, bl.a. med innskrenkning av fysisk aktivitet. Det er all grunn til at du får dette videre vurdert. I første rekke burde du få gjort en 24-timers registrering (og i løpet av denne bør du forsøke å utløse symptomer hvis det er mulig, samt føre en logg og anmerke de eventuelle symptomer du måtte få). Dernest bør du få utført en maksimal arbeidsbelastning (arbeids-EKG), for å se hvorvidt det kan avdekkes andre årsaker til din hjerterytmeforstyrrelse, og om den mulige tachycardien kan provoseres. Jeg går ut fra at du "laboratoriemessig" er funnet i orden, bl.a. med generell blodstatus og stoffskiftefunksjon. Vi har alle et og annet ekstraslag i løpet av et normal-døgn. Noen av oss har tildels mange (flere hundre og opp til noen tusen ekstraslag. Normalt har vi 80-100 000 slag pr. døgn). Enkelte kan ignorere og faktisk ikke engang merke et stort antall ekstraslag, mens andre merker hvert eneste ett og reagerer på det. Ta dette opp med din lege og få situasjonen kartlagt så godt at du kan slå deg til ro med det, hvis intet galt kan påvises. Da blir det evt. lettere for deg å bearbeide symptomene dine. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137035-hjertebank/#findComment-857140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.