Gjest østerdøl Skrevet 18. februar 2004 Del Skrevet 18. februar 2004 Jeg er ei jente på 27 år som i 3 år har slitt med angst for hjertelidelse,og har da gått å i perioder trodd at jeg plutselig kan bli alvorlig syk.Jeg har vært til legen min for ett år side og tok prøver bl.a.EKG som var ok.Nå skal jeg prøve å trene for å få bukt med denne hjertefobien og ønsker da å starte med aerobic.Jeg er overvektig(ca.15 kg)og utrent.Jeg er nå selvfølgelig redd for at hjrte mitt ikke skal tåle belastningen med så høy puls og er redd for å få brystsmerter,men har bestemt meg for å gjennomføre prosjektet mitt.SÅ hvor mye tåler hjertet og hvordan starter jeg opp?(trente håndball i 1. divisjon for inntil 5 år siden). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137057-oppstart-med-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 22. februar 2004 Del Skrevet 22. februar 2004 Det er viktig å starte gradvis, særlig med tanke på at du skal holde motivasjonen oppe. Bare positivt om du kan trene fremover. 2-3 ganger i uken er nok det du bør satse på. kondisjonstrening er det beste du kan gjøre for å forebygge hjertesykdom og diabetes. Viktig at du varmer godt opp i10-15 minutter. Deretter skal du trene aerobt, dvs med maksimal puls ca. 150. Du vil trolig ha maxpuls ca. 180, sålenge ditt EKG er iorden så er det ingen fare forbundet med å få denne pulsen. men max treningsutbytte har du ved ca-60-70% av denne, altså omkring 150. Dersom du melder deg på fellestrening vil nok trenerne passe på dette. Sannsynligvis vil du bli støl i starten, viktig for deg å skille dette fra muskelskade eller hjertesykdom. Det vil være normalt om du blir tungpusten i særlig de første 3-4 ukene. dersom du ikke har noen hjertesykdom vil du ikke klare å trene på deg hjertesykdom, uansett hvor intensivt du trener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137057-oppstart-med-trening/#findComment-858506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.