Gå til innhold

oppstart med trening

Anbefalte innlegg

Gjest østerdøl

Jeg er ei jente på 27 år som i 3 år har slitt med angst for hjertelidelse,og har da gått å i perioder trodd at jeg plutselig kan bli alvorlig syk.Jeg har vært til legen min for ett år side og tok prøver bl.a.EKG som var ok.Nå skal jeg prøve å trene for å få bukt med denne hjertefobien og ønsker da å starte med aerobic.Jeg er overvektig(ca.15 kg)og utrent.Jeg er nå selvfølgelig redd for at hjrte mitt ikke skal tåle belastningen med så høy puls og er redd for å få brystsmerter,men har bestemt meg for å gjennomføre prosjektet mitt.SÅ hvor mye tåler hjertet og hvordan starter jeg opp?(trente håndball i 1. divisjon for inntil 5 år siden).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137057-oppstart-med-trening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er viktig å starte gradvis, særlig med tanke på at du skal holde motivasjonen oppe. Bare positivt om du kan trene fremover. 2-3 ganger i uken er nok det du bør satse på. kondisjonstrening er det beste du kan gjøre for å forebygge hjertesykdom og diabetes. Viktig at du varmer godt opp i10-15 minutter. Deretter skal du trene aerobt, dvs med maksimal puls ca. 150. Du vil trolig ha maxpuls ca. 180, sålenge ditt EKG er iorden så er det ingen fare forbundet med å få denne pulsen. men max treningsutbytte har du ved ca-60-70% av denne, altså omkring 150. Dersom du melder deg på fellestrening vil nok trenerne passe på dette. Sannsynligvis vil du bli støl i starten, viktig for deg å skille dette fra muskelskade eller hjertesykdom. Det vil være normalt om du blir tungpusten i særlig de første 3-4 ukene. dersom du ikke har noen hjertesykdom vil du ikke klare å trene på deg hjertesykdom, uansett hvor intensivt du trener.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137057-oppstart-med-trening/#findComment-858506
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...