Gå til innhold

Journalen - hvor privat er den?

Anbefalte innlegg

Gjest Interessant å få vite

Jeg har en venninne av meg som jobber på sykehuset her i byn. Hun er sykepleier, nyutdannet, og har nettopp begynt å jobbe. Hun nevnte her en kveld at hun kunne lese sykejournalene våre om hun ønsket det. Hun jobber på en spesifik avdeling på sykehuset. Er det virkelig sånn at "hvemsomhelst" i helsevesenet kan få tilgang til journaler? Eller anses ikke disse som private? Jeg reagerte litt på dette - syns det er litt "ekkelt" om vennene mine skal vite om mine tidligere sykdomsforløp. Har ikke så mye å skjule, og jeg vet at helsepersonell har taushetsplikt, men likevel....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13706-journalen-hvor-privat-er-den/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er skremmende dersom din venninde ikke kjenner Lov om taushetsplikt bedre.

Det er ikke slik at enhver som har avlagt taushetsløfte kan lese enhver journal.

"Need to know"/"Trenger å vite"-prinsippet gjelder. Dvs. at kun de som trenger å ha opplysningene for å kunne utføre sitt abeid, har tilgang til journalopplysningene.

Dette betyr at for det første har denne sykepleieren kun lov til å lese journalen til de pasienter hun deltar i behandlingen av. For det andre har hun kun tilgang til de opplysningene i journalen som hun trenger for å behandle den aktuelle sykdommen.

Sykepleiere defineres som legens medhjelpere, og det er legen som har ansvar for at sykepleierne får adgang til de opplysninger de trenger å ha, men ikke mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...