Gå til innhold

Norske soldater ler av hundedrap!

Anbefalte innlegg

Gjest avskyelig

Jeg er like mye imot dette som dere andre,uten tvil.

Og det siste jeg vil er å forsvare slike handlinger...

MEN....

Soldater ser mye,opplever mye,må utføre mye,

som er fullstendig utenfor vår fatte evne.

Klart de personlig må ta skade av slikt.

De må lære seg å bli kalde og ta avstand fra sine egne følelser.

Og jeg tror at den type oppførsel som her er vist er et tegn på skaden de har tatt av det de har måtte gå igjennom.

De blir til syvende og sist det de har måtte lære å være for å overleve.

De distanserer seg og blir kalde.

Det finnes ingen unnskyldning for slik oppførsel.

Du kan heller ikke si at en mobber som vokste opp i et dårlig hjem, er unnskyldt(pga oppveksten)at han mobber andre.Det er en forklaring, ja, men ingen unnskyldning.

På samme måte kan ikke disse soldatene unnskyldes.Jeg hadde skammet meg om det var min sønn!

Fortsetter under...

• Svar 109
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• BettyBlue

12

• Prozak

10

• Sør

7

• Dorthe

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Pricilla

Nei, de gjør nok ikke det men det er et overlevelsesinstikt at de reagerer som de gjør.

Hundene har ofte rabies og de blir beordret til å skyte dem + en hel haug andre fæle ting.

greit med syke hunder, men det var det ikke på denne videoen her! Hunden sto i bånd, de gjorde det for å få et kick eller noe annet sykt... Sjuke er de i hvert fall. blir så provosert!!!

På videoen så skryter de av skuddene til hevrandre og flirer, og girer seg opp av rocka musikk... Overlevelsesinstinkt er det i hvert fall ikke... hadde de vært normale ville de heller klappet hunden som sto å logret med halen i bånd, ikke kaldblodig skutt den og ledd etterpå...

Jo, de blir beordret til å skyte hundene. Tror ikke de synes det er så innmari kult men det er mye som ikke er så kult når man er der nede.

Hvorfor blir de beordret til det?

Den ene hunden var ihvertfall ikke noe løs hund,i tilfelle det skulle være grunnen.

MEN....

Og jeg tror at den type oppførsel som her er vist er et tegn på skaden de har tatt av det de har måtte gå igjennom.

Kan så være,men de behøver ikke å skyte hundene foran BARN.

Dette er unnskyldende bortforklaringer. En pedfil overgriper kan sikkert ha opplevd mye kjipt selv, være i en psykologisk ekstremsituasjon, så å si. So what? Fyren er like mye mindreverdig svin for det.

Akkurat det samme gjelder disse soldatene. Man har ansvar for egne handlinger.

Du har liten peiling på militæret og enda mindre på krig.

De blir beordret ja, men de er like mye med på det! De girer hverandre opp "se nå.." "jævlig bra skudd".. De er alle med på det! De LER!!! Og de gjør det foran barn!

De kan nekte å gjøre sånt, for det er ikke lov til å gjøre sånne ting, ikke engang i krig! Hadde hundene vært et problem, syke eller overflødige eller hissige så, men denne hunden står i bånd og logrer! Virker som feige drittunger alle sammen! Har ikke fått drept noen i krigen, så da skyter vi uskyldige hunder som eies av folk i stedet! Jævlig bra.. Sorry Dorthe, emn dette kan overhodet ikke unnskyldes p noen måte..

Ville likt å se de hengenes i pungen, eller fått en kule sjøl i kneet eller noe... Jævler!

Hvor har du det fra at dette ikke er "lov i krig"???

Skyte skabbete hunder på ordre fra befalet "er ikke lov i krig"?

Her er det mange farlig naive folk i dag. Håper dere ikke stemmer ved stortingsvalg.

Hvordan forholder dere dere til de partiene som støttet deltakelsen vår i Irak?

Såvidt jeg husker støttet de fleste av dere å sende soldater til Irak?

Hva hadde dere trodde skulle der?

Annonse

Gjest Pricilla

Hvor har du det fra at dette ikke er "lov i krig"???

Skyte skabbete hunder på ordre fra befalet "er ikke lov i krig"?

Her er det mange farlig naive folk i dag. Håper dere ikke stemmer ved stortingsvalg.

Hvordan forholder dere dere til de partiene som støttet deltakelsen vår i Irak?

Såvidt jeg husker støttet de fleste av dere å sende soldater til Irak?

Hva hadde dere trodde skulle der?

Jeg skriver at det hadde vært noe annet hvis hundene var syke. Men å skyte friske hunder i bånd på morro er IKKE LOV! Les stykket da vel!

Det er ikke lov til å bruke hunder som blink fordi soldatene skal more seg litt.. Skriver også at det hadde vært noe helt annet hvis hundene hadde hatt rabies, eller vært agressive, noe disse hundene i denne saken ikke er. det er denne sakne vi diskuterer, ikke avliving av syke hunder.

Synes det sier litt om deg når du mener dette er greit, og drar fram stortingsvalg i en sånn syk sak som dette... Usaklig!

Gjest lis@bet

MEN....

Man skal ikke glemme det nei. Den verste form for galgenhumor finnes blant begravelsesagenter og patologer.

Jeg skjønner fy-reaksjonene her, men er overrasket over hvor lite Dorthes forsøk på svar blir merket seg og forstått.

Her er det mange med liten erfaring fra ekstremsituasjoner!

Også stor mangel på innsikt i menneskets psykologiske reaksjoner. At gutter flirer i en slik situasjon, er som om enkelte ikke kan bare seg for å le i begravelser: en nesten ustoppelig trang til å "få luft" i en skremmende og utålelig situasjon.

Klart det skal tas avstand fra, når det blir spilt inn på video og lagt hardroc bak - men det er igjen noe med å samtidig skjønne hva slags psykiske mekanismer som er ute og går.

Guttene opptrådte primitiv med latter, mange som har skrevet om det her, opptrer primitivt med ikke å fatte hvorfor de lo.

Det du skriver her har du veldig rett i.

Så mange med så kraftige meninger og følelser basert på så liten erfaring og kunskap.

Det er også skremmende i seg....

Ærlig talt! Det finnes da mye mer både kvalmende og grusomt ved andre sider av krigen!

Snakk om å fokusere på det som er viktig.

Akkurat som dyrevernere: "å giiiid, den reven ble til en pels", når samtidig 1000 vis av unger blir skutt og drept i andre deler av verden.

Synes den feile fokusen er enda mer kvalmende.

Gjest lis@bet

Jeg skjønner fy-reaksjonene her, men er overrasket over hvor lite Dorthes forsøk på svar blir merket seg og forstått.

Her er det mange med liten erfaring fra ekstremsituasjoner!

Også stor mangel på innsikt i menneskets psykologiske reaksjoner. At gutter flirer i en slik situasjon, er som om enkelte ikke kan bare seg for å le i begravelser: en nesten ustoppelig trang til å "få luft" i en skremmende og utålelig situasjon.

Klart det skal tas avstand fra, når det blir spilt inn på video og lagt hardroc bak - men det er igjen noe med å samtidig skjønne hva slags psykiske mekanismer som er ute og går.

Guttene opptrådte primitiv med latter, mange som har skrevet om det her, opptrer primitivt med ikke å fatte hvorfor de lo.

Bra sagt.

Annonse

Gjest lis@bet

Ærlig talt! Det finnes da mye mer både kvalmende og grusomt ved andre sider av krigen!

Akkurat som dyrevernere: "å giiiid, den reven ble til en pels", når samtidig 1000 vis av unger blir skutt og drept i andre deler av verden.

Vi kan ikke "forsvare" f.eks pelsdyrhold med at "det skjer så mye annet i verden som er mye verre". Da kunne vi ikke brydd oss om noe, vi ville alltid endt opp med de sultne barna i Afrika. For ingen har det vel verre enn dem. Eller kanskje torturofre. Eller mennesker som ligger fastklemt under ruiner i en uke. Eller pårørende som fortvilet ser Rocknes ligge med skroget opp og vite at ens elskede mann befinner seg der inne. Hvem kan rangere disse eksemplene?

Det er bra at vi bryr oss på mange områder!

Vi kan ikke "forsvare" f.eks pelsdyrhold med at "det skjer så mye annet i verden som er mye verre". Da kunne vi ikke brydd oss om noe, vi ville alltid endt opp med de sultne barna i Afrika. For ingen har det vel verre enn dem. Eller kanskje torturofre. Eller mennesker som ligger fastklemt under ruiner i en uke. Eller pårørende som fortvilet ser Rocknes ligge med skroget opp og vite at ens elskede mann befinner seg der inne. Hvem kan rangere disse eksemplene?

Det er bra at vi bryr oss på mange områder!

Jeg skjønner poenget ditt!

Men jeg synes bare det er så bortkastet at mange bruker _masse_ tid og krefter til å sørge for dyrs velvære, når det er _så_ mye lidelse blandt mennesker i verden!

Og jeg synes det er typisk at en slik artikkel får masse oppmerksomhet, men hadde den handlet om mennesker som ble skutt, hadde vi sannsynligvis ikke lagt merke til den - for det er så vanlig.

Synes fokusen er feil.

Jeg skjønner poenget ditt!

Men jeg synes bare det er så bortkastet at mange bruker _masse_ tid og krefter til å sørge for dyrs velvære, når det er _så_ mye lidelse blandt mennesker i verden!

Og jeg synes det er typisk at en slik artikkel får masse oppmerksomhet, men hadde den handlet om mennesker som ble skutt, hadde vi sannsynligvis ikke lagt merke til den - for det er så vanlig.

Synes fokusen er feil.

De fleste vil kunne observere at folk som behandler medmennesker bra, også er slik overfor dyr. Og omvendt.

Empati og engasjement er ikke en avgrenset mengde som "blir oppbrukt" hvis man bryr seg om dyrs ve og vel.

De fleste vil kunne observere at folk som behandler medmennesker bra, også er slik overfor dyr. Og omvendt.

Empati og engasjement er ikke en avgrenset mengde som "blir oppbrukt" hvis man bryr seg om dyrs ve og vel.

Nei, men bør ikke mennesker komme først i den prioriteringa?

Gjest Pricilla

Nei, men bør ikke mennesker komme først i den prioriteringa?

selvfølgelig, men det gir ikke mennesker rett til å plage og drepe dyr på den måten fordet.

hadde det vært like greit hvis naboen klipte av halen på katta di og spidda den på gjerdet ditt?? Siden det ikke er "rett rundt hjørnet" så er det liksom greit? Er ikke dyr verdt noe for deg? Da er du en kald fisk...

Det er ikke snakk om å ta fokus vekk fra alt det fæle som skjer i verden her, tror alle oppegående mennesker vet det. Jeg sa bare min mening om saken fordi det var avskyelig i mine øyne. Her på åpent forum så diskuteres slanking og hvor vakre filmstjerner er, det vil ikke si at folk her inne kun er opptatt av menneskers ytre for det. Det blir diskutert hvem som vinner idol, hvem som latterliggjør seg på tv, politikk osv osv, lista er lang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...