Gå til innhold

Matematikk og privatisteksamner


Gjest Astro

Anbefalte innlegg

Gjest Astro

Er 35 år og har hatt en liten astronom i magen siden jeg var liten.

Men så har barn og div jobber og dill og dall opptatt all min tid og jeg har ikke blitt noen...

Nå er minstemann 3 og begynner i barnehagen til jul, så nå kan jeg nærme meg tanken igjen.

Etter å ha vært med i utallige astronomiforeninger og seminarer og div er jeg nesten klar for å studere igjen. HAdde det ikke vært for matematikken!!!! Klarer den rett og slett ikke. Alt over gymnasnivå blir dødsvanskelig.

Sliter mest med at jeg ikke skjønner *hvorfor* man gjør det man gjør. Hva er integralregning godt for? Hvorfor deriverer man? Når kommer man borti ulikheter med x-antall ukjente?

Skjønner selvfølgelig at det i feks. astronomi kommer godt med trigonometri osv. Men savner ei lærebok eller et sted på nettet som ikke bare forteller at sånn er det og ikke hvorfor.

Eller om det er noen motiverende sider eller tips eller noe...

Kan noen gi meg tips????

Dette (altså matta) er nesten det eneste som stopper meg fra å gjennomføre drømmen min

*sukk*

Og forresten: er det noen som vet hvordan mennesker som ikke har anledning til å følge daglig undervisning på Universitetene får eksamene sine? Vet om privatisteksamen, men de fleste kurs har obligatorisk oppmøte som krav.

Er ikke dette urettferdig for slike som meg som ikke kan flytte hjemmefra og inn til storbyen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bruker matematikken for å beregne planetenes baner, deres avstander etc. Hvis du har planer om å studere noen form for fysikk, slipper du nok ikke unna matematikken. Matematikken er i utgangspunktet utviklet for å brukes til praktiske formål, det er ikke bare "kryptikk".

Jeg tror du kan melde deg opp ved universitetene og satse på fjernstudium. Da kan du ikke være med i kolokviegrupper. Du må nok beregne noen turer til universitetsbyen i løpet av semesteret likevel. Jeg vet at mat. nat. i Oslo har ledige plasser for dem med nok matematikk/fysikk fra videregående. Det kan hende det samme gjelder ved andre universitetert også. Det er bare å henvende seg til fakultetet.

Dessverre vet jeg ikke om fjernstudium kvalifiserer til støtte fra Lånekassen, dette bør du sjekke opp.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astro

Du bruker matematikken for å beregne planetenes baner, deres avstander etc. Hvis du har planer om å studere noen form for fysikk, slipper du nok ikke unna matematikken. Matematikken er i utgangspunktet utviklet for å brukes til praktiske formål, det er ikke bare "kryptikk".

Jeg tror du kan melde deg opp ved universitetene og satse på fjernstudium. Da kan du ikke være med i kolokviegrupper. Du må nok beregne noen turer til universitetsbyen i løpet av semesteret likevel. Jeg vet at mat. nat. i Oslo har ledige plasser for dem med nok matematikk/fysikk fra videregående. Det kan hende det samme gjelder ved andre universitetert også. Det er bare å henvende seg til fakultetet.

Dessverre vet jeg ikke om fjernstudium kvalifiserer til støtte fra Lånekassen, dette bør du sjekke opp.

Lykke til!

Tusen takk for omfattende svar fra deg, sprellik :)

Det er nok som du sier, jeg føler at matematikken er for "kryptisk". Må bare prøve å få den ned på jorden....eller ut til planetene, kanskje.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl

jeg stilte meg de samme spørsmål som deg den gang jeg gikk på NTH. Hva skal jeg bruke denne matematikken til osv? Det er ikke noe godt utgangspunkt. Du vil nemlig ikke alltid kunne evne å forstå hva du skal bruke den til før du behersker den fullt ut og kan anvende den praktisk innen astronomien.

Jeg stillte det samme spørsmålet som du stiller til en professor som ga meg følgende kloke svar: "Du skal slutte å stille deg dette spørsmålet. Du skal se på matematikken som en intellektuell lek med tall på et høyt nivå. Når du har lært deg leken, vil du forstå dens verdi".

Jeg fulgte hans råd, og etter det gikk det langt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for omfattende svar fra deg, sprellik :)

Det er nok som du sier, jeg føler at matematikken er for "kryptisk". Må bare prøve å få den ned på jorden....eller ut til planetene, kanskje.

hilsen

Heisann!

Har nettopp begynt på matnat på Blindern selv, skal studere informatikk og syntes ikke noe særlig om at jeg må ha en del matte! Men begynte i dag på forkurs i matematikk med Arne Hole som foreleser, og det var virkelig bra! Anbefaler deg å ta det forkurset før du evt. begynner å studere matematikk! Jeg forsto mer på en dag enn jeg gjorde i løpet av 1 år på videregående! Kan også anbefale "Grunnleggende matematikk" av Arne Hole - veldig kjekk bok ! Matte kan faktisk være gøy.. (trodde aldri jeg ville si det...!!)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...