Gjest syk og sliten Skrevet 29. desember 2000 Del Skrevet 29. desember 2000 Jeg er sykemeldt, og hadde full jobb på sykemeldingstidspunktet. Så blir jeg plutselig "sagt opp". Dvs. arbeidsgiver påstår at jeg hadde 1 mnd prøvetid uten å få jobb. Muntlig har denne arbeidsgiveren sagt til meg at det er på grunn av sykemeldingen jeg ble sagt opp. Denne oppsigelsen kom et stykke inn i sykemeldingsperioden. Jeg hadde ikke hørt et knyst om denne prøvetiden før nå. Vi har ikke skrevet noen kontrakt ang. dette, og dermed er jeg ifølge handel og kontor å regne som fast ansatt. Det er også dokumentert fra arbeidsgivers side at oppsigelsen er skrevet 13 dager etter at den såkalte prøvetiden er utløpt. Og derettter sendt til meg. Samt at jeg var på jobb flere dager etter at den såkalte prøvetiden var utløpt. Oppsigelsen er usaklig, og derfor også ugyldig. Dette har jeg også vist overfor trygdekontoret ved å vise til bl.a. arbeidsmiljøloven. Trygdekontoret gir uttrykk for at de ser ulovligheten i oppsigelsen. Allikevel anser de arbeidsforholdet som opphørt f.o.m. 01. februar. Dette vil medføre at jeg får sykepenger beregnet utifra pensjonspoengene mine. Jeg har vært hjemme med barn de siste årene, men i 1997 hadde jeg fødselspenger beregnet utifra en deltidsjobb frem til sept. -97. Altså mye mindre i sykepenger. Det at jeg gikk inn i arbeidslivet nå, var ikke noen midlertidig ordning. Mannen min har sagt opp sin jobb for å overta her hjemme, og jeg har dessuten skrevet til trygdekontoret og bedt om at de 3 "årlige" pensjonspoengene jeg har mottatt overføres til ham. Kan virkelig trygdekontoret ta hensyn til en ulovlig handling fra arbeidsgiver? De vil ikke endre på dette før det foreligger en kjennelse om at oppsigelsen er ugyldig. Jeg var ikke organisert da dette startet og må derfor dekke alle omkostninger i denne saken selv. I tillegg er jeg jo gravid og sykemeldt, og kjenner at jeg ikke er i form til å stresse rundt for å ordne dette selv. Er det en reell mulighet for å få omgjort dette vedtaket gjennom trygdesystemet? Det virker jo veldig urimelig, spesielt fordi jeg har vist ved hjelp av bl.a. arbeidsmiljøloven at arbeidsgiver ikke har fulgt loven. Og trygdekontoret er enig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13710-kan-dette-v%C3%A6re-riktig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 30. desember 2000 Del Skrevet 30. desember 2000 Her kommer regelen om at sykepengegrunnlaget skal vurderes ut fra de opplysningene som var kjent på sykmeldingstidspunktet, inn til din fordel. At arbeidsgiver sier deg opp _etter_ at du ble sykmeldt, skal derfor ikke ha innvirkning på sykepengene dine. Du bør derfor klage på vedtaket. Trenger du hjelp finner du meg her: http://trygdehjelpen.no/oss/kontakt.html 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/13710-kan-dette-v%C3%A6re-riktig/#findComment-66614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.