Gå til innhold

NHD - Tåler ikke SSRI - alternativ?


Gjest cwig

Anbefalte innlegg

Har forsøkt SSRI for angst/uro/søvnløshet, men kroppen tåler det rett og slett ikke (ekstrem kvalme, magekramper, lavt blodtrykk/svimmelhet/slapphet, hodepine, "elektrisk" kribling/stikking/rykninger i armer og ben, null matlyst, nesten ingen søvn, fæle angstanfall, og en generell "fucked up" følelse i hodet med uvirkelighetsfølels og masse rare og skremmende tanker).

Kan du anbefale et annet medikament som kan "ta toppene" av angsten/uroen, og forhåpentligvis gjøre det lettere å sove skikkelig?

Kan si har forsøkt en halv Stesolid-tablett om kvelden de siste dagene, og det har faktisk fungert svært bra (mye roligere, og har sovet bedre enn jeg har gjort på flere måneder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tussi-jente19

Hvor lenge har du hatt bivirkninger da? Som regel går de over etter noen uker....

Har du prøvd alternativ behandling? Hva med blomstermedisin???

Da tar du bare noen dråper på tungen, et par ganger om dagen, og det kan faktisk hjelpe. Men om det funker kan man aldri vite selvsagt, men det skader vel ikke å gjøre et forsøk :-)

Har du prøvd andre ssri medisiner? Dersom ikke: kanskje du skulle høre med legen din om å bytte?

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurorix er et antidepressiva som ikke er av SSRI-typen. Kanskje verdt et forsøk? Iflg. NHD er det et bra alternativ, men noen leger tror ikke særlig på Aurorix, pga dårlig rykte. Dette fordi det kom med for lave dose-anbefalinger da det kom for en god del år siden. Nå er anbefalt dose 600-900 mg pr dag (fordelt på to ganger, morgen og ettermiddag).

Vet ikke om det har effekt på alle dine problemer.

Se evt. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Remeron. Funker utrolig bra på meg. Nesten ingen bivirkninger.

Remeron, er det ikke det mange legger på seg av? Vektøkning står i alle fall som en mulig bivirkning på felleskatalogen. For noen kan jo vektøkning/økt apetitt være ønsket, dersom man har mistet matlyst og gått ned i vekt pga. depresjonen.

Aurorix har ikke denne vekt-bivirkningen, ei heller seksuelle bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utennick

Jeg skrev om det samme for ca en måned siden. Ble oppfordret til å holde ut fordi det gikk over, men mine bivirkninger var uoverkommelige.

Har siden prøvd igjen, med følgende opplegg:

- Tar bare halvparten av aller minste dose. Det viser seg at folk trenger _veldig_ ulike doser!

- Lar være å starte eller trappe opp den uka jeg har PMS, da blir både PMS og bivirkningene mye verre, ser det ut til.

Har bare holdt på en måned, med minimale bivirkninger, får se hva som skjer videre.

Ellers har jeg hørt det skal kunne hjelpe å bytte til et annet SSRI-merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv Remeron. Funker utrolig bra på meg. Nesten ingen bivirkninger.

>Prøv Remeron. Funker utrolig >bra på meg. Nesten ingen >bivirkninger.

Remeron høres interessant ut, men er ikke dette hovedsakelig for depresjon, og ikke angst/uro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt bivirkninger da? Som regel går de over etter noen uker....

Har du prøvd alternativ behandling? Hva med blomstermedisin???

Da tar du bare noen dråper på tungen, et par ganger om dagen, og det kan faktisk hjelpe. Men om det funker kan man aldri vite selvsagt, men det skader vel ikke å gjøre et forsøk :-)

Har du prøvd andre ssri medisiner? Dersom ikke: kanskje du skulle høre med legen din om å bytte?

Lykke til videre!

>Hvor lenge har du hatt

>bivirkninger da?

Drøy uke.

>Som regel går de over

>etter noen uker....

Det er mulig, men jeg orker rett og slett ikke å ha det så jævlig i flere uker...

>Har du prøvd alternativ

>behandling? Hva med

>blomstermedisin???

Ja, har prøvd blomstermedisin, Johannesurt, Relana/Valerina og Depridix. Absolutt ingen virkning.

(Det eneste som har hjulpet en liten dose Stesolid i ny og ne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Prøv Remeron. Funker utrolig >bra på meg. Nesten ingen >bivirkninger.

Remeron høres interessant ut, men er ikke dette hovedsakelig for depresjon, og ikke angst/uro?

Jo, det er hovedsaklig mot depresjon, men har en viss angstdempende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remeron, er det ikke det mange legger på seg av? Vektøkning står i alle fall som en mulig bivirkning på felleskatalogen. For noen kan jo vektøkning/økt apetitt være ønsket, dersom man har mistet matlyst og gått ned i vekt pga. depresjonen.

Aurorix har ikke denne vekt-bivirkningen, ei heller seksuelle bivirkninger.

Man kan legge på seg i form av økt matlyst og vannansamlinger i kroppen. De fleste jeg har snakket med har ikke lagt på seg mer enn 4-5 kilo. Etter behandling har de gått ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussi-jente19

>Hvor lenge har du hatt

>bivirkninger da?

Drøy uke.

>Som regel går de over

>etter noen uker....

Det er mulig, men jeg orker rett og slett ikke å ha det så jævlig i flere uker...

>Har du prøvd alternativ

>behandling? Hva med

>blomstermedisin???

Ja, har prøvd blomstermedisin, Johannesurt, Relana/Valerina og Depridix. Absolutt ingen virkning.

(Det eneste som har hjulpet en liten dose Stesolid i ny og ne.)

Men dersom du virkelig vil ha hjelp og ønsker å bli bedre, så kan du ikke få i både pose og sekk (om du skjønner hva jeg mener). Du må kanskje prøve forskjellige medisiner, som dessverre gir bivirkninger. Men er ikke det viktigste at de kanskje vil gjøre slik at du får det bedre? Jeg mener, bivirkninger går over (stort sett).

Du burde ikke slutte. Vet selv hvordan det er, men har holdt ut. Det synes jeg du burde også. Men det er opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...