Gjest kizi Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Har tenkt å leie ut min 4-roms borettslagsleilighet fra høsten i 3 år. Hvilke regler gjelder her? Hva har jeg lov og ikke lov til? Noen som vet eksakt? 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Du må søke godkjennelse av borettslaget og så har du bare lov å leie ut i to år. 0 Siter
nick Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Du må sjekke hvilke regler ditt borettslag har for dette. Det finnes så vidt jeg vet ingen universale regler for dette. Noen tillater ikke fremleie over hodet, andre har forbud. 0 Siter
cecily Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Du må sjekke hvilke regler ditt borettslag har for dette. Det finnes så vidt jeg vet ingen universale regler for dette. Noen tillater ikke fremleie over hodet, andre har forbud. "Noen tillater ikke fremleie over hodet, andre har forbud." trenger uttdypende forklaring på denne her. pliiis ikke bli fornærmet på meg, elsker å ta andres skrivefeil, grammatikkfeil eller brudd på logisk argumentering. c",) 0 Siter
nick Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 "Noen tillater ikke fremleie over hodet, andre har forbud." trenger uttdypende forklaring på denne her. pliiis ikke bli fornærmet på meg, elsker å ta andres skrivefeil, grammatikkfeil eller brudd på logisk argumentering. c",) *flirer* Noen tillater, andre ikke. Er litt trøtt. 0 Siter
Gjest borettslagsformann Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 *flirer* Noen tillater, andre ikke. Er litt trøtt. I "mitt" borettslag er det kun lov å leie ut for et år av gangen, maks to år tilsammen. Reglene kan nok variere i forskjellige borettslag 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 21. februar 2004 Skrevet 21. februar 2004 Du må søke godkjennelse av borettslaget og så har du bare lov å leie ut i to år. Nye regler. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Nye regler. Nye? Ikke her tror jeg, sto to år i kontrakten. Men jeg kunne ikke leie ut denne og bo i en annen obosleilighet. Men jeg skal ikke leie ut likevel ) 0 Siter
Nikki Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Du må ha samtykke fra styret for å fremleie din andel i borettslaget, jfr. husleielovens §7-2. Men i følge §34a i borettslagsloven, kan dette bare nektes deg dersom forhold ved den du vil leie ut til, gir saklig grunn til å nekte. 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Nye? Ikke her tror jeg, sto to år i kontrakten. Men jeg kunne ikke leie ut denne og bo i en annen obosleilighet. Men jeg skal ikke leie ut likevel ) Ny lov som åpner for utleie uten at styret har så mye å si mer. Nå kan man bl a leie ut, og etterpå melde fra at man har gjort det. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Ny lov som åpner for utleie uten at styret har så mye å si mer. Nå kan man bl a leie ut, og etterpå melde fra at man har gjort det. OK, det skulle i grunnen bare mangle. Man har jo som regel betalt mer enn nok for en borettslagsleilighet også. Forskjellen i prisen er ikke stor. 0 Siter
Gjest borettslagformann Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Ny lov som åpner for utleie uten at styret har så mye å si mer. Nå kan man bl a leie ut, og etterpå melde fra at man har gjort det. Hvor har du det fra? Kilde? 0 Siter
Ulv I Faarikaal Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Hvor har du det fra? Kilde? Tror det var i siste bladet fra boligbyggelaget, men finner det ikke igjen. Borettslagstyrer har blitt for ivrige til å gripe inn i folks privatliv, og praksis har vært veldig ulik, og mye har vært gjort feil. Det blir også omfattende endringer slik at husleieloven går inn i borettslagsloven. 0 Siter
pjusken Skrevet 22. februar 2004 Skrevet 22. februar 2004 Tror det var i siste bladet fra boligbyggelaget, men finner det ikke igjen. Borettslagstyrer har blitt for ivrige til å gripe inn i folks privatliv, og praksis har vært veldig ulik, og mye har vært gjort feil. Det blir også omfattende endringer slik at husleieloven går inn i borettslagsloven. Disse reglene kommer i ny borettslagslov, som ikke har tredd i kraft ennå. Ergo må man fremdeles søke styret og leie ut inntil 2 år. Men den nye loven kommer jo i løpet av 2004/begynnelsen av 2005, så da er det jo ikke noe problem med tiden... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.