Gå til innhold

Hva har jeg krav på i forbindelse med attføring?

Anbefalte innlegg

Gjest attføringsmann

Jeg er en voksen mann med samboer og 1 felles barn på 3 år. Min samboer har 2 barn fra før som bor sammen med oss. Etter mange slitsomme år i arbeidslivet er jeg nå kommet i den situasjonen at jeg har søkt om attføring (etter legens råd) og lurer på hva slags rettigheter jeg kan ha.

Jeg skal også flytte til en annen by og lurer på om jeg har noen krav på flyttegodtgjørelse? Hva ellers har jeg krav på når det gjelder attføring? Kan en få dekt boutgifter og barnehage, eventuelt forsørgelse av samboer og barn? Samboeren min har ingen inntekt da hun går på skole. Hun får stipend og lån, blir det regnet som inntekt? Jeg har tjent ca 250.000 kr i året til nå (er sykemeldt nå). Ville bli glad hvis noen kunne hjelpe meg på vei. En får vel neppe vite hva en har krav på uten å vite litt nærmere hva man kan søke om.

Takker for svar og ønsker dere en god søndag (0:

Fortsetter under...

Du kan ikke få noen penger til henne, men jeg ser ingenting som tilsier at du ikke får barnetillegg (kr 17 pr dag 5 dager i uka) og stønad til barnetilsyn (ca kr 80 per dag for første barn og 40 for de neste om jeg ikke husker helt feil ..). Uten at jeg skal si helt bastant at det stemmer så ser jeg ingenting i regelverket som sier annet enn "forsørgede barn". Men det kan du diskutere med trygdeetaten/aetat.

Dersom du skal ta utdanning får du dekket ca 5000 kr året i bøker (og hvis det er en skole godkjent av lånekassen kan du også søke stipend/lån - om du får noe stipend avhenger selvfølgelig av inntekten din. Det skal ikke så mye til før det reduseres).

Om du er nødt å flytte fordi du skal gjennomgå attføring får du dekket flytting - ellers får du dekket daglige reiseutgifter på diverse bestemte satser.

Boutgifter får du bare dersom du er nødt å betale på to boliger - f.eks om du leier hybel der du gjennomgår tiltak, men leier/betaler ned på hus/leilighet der du bor til vanlig.

Her er link:

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=745

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...