Gå til innhold

Depresjons/angst-tester på nett?


Gjest millit

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Delvis friskmeldt

Denne er kanskje den mest kjente på depresjon:

http://www.nhi.no/amv/document/docu3271.htm

Fikk svar 'alvorlig depresjon'. Det stemmer heldigvis ikke, den er vel heller mild/moderat.

Oppdaget grunnen. Mange av punktene jeg hadde besvart var endret underveis! Og grunnen? Jeg brukte rullefunksjonen (hjulet) på tastaturet istedenfor å klikke/dra med musa på den linja på siden av skjermen! Av en eller annen grunn så gjorde bruk av tastaturhjulet (ikke på alle tastatur) at de registrerte punktene ble dratt nedover. Så mine svar var jo da plutselig de mest alvorlige punktene. Ikke rart det ble 'alvorlig depresjon'.

Men TENK om jeg ikke hadde oppdaget det. Ikke sjekket. Kunne jo blitt deprimert siden det sto at jeg VAR det ikke sant? Er nok best å ta testen hos psykologen. Bl.a. er jeg også ofte i tvil om mine plager kvalifiserer til pkt 2, 3 eller 4 feks. En terapeut kunne rettledet meg går jeg utifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar 'alvorlig depresjon'. Det stemmer heldigvis ikke, den er vel heller mild/moderat.

Oppdaget grunnen. Mange av punktene jeg hadde besvart var endret underveis! Og grunnen? Jeg brukte rullefunksjonen (hjulet) på tastaturet istedenfor å klikke/dra med musa på den linja på siden av skjermen! Av en eller annen grunn så gjorde bruk av tastaturhjulet (ikke på alle tastatur) at de registrerte punktene ble dratt nedover. Så mine svar var jo da plutselig de mest alvorlige punktene. Ikke rart det ble 'alvorlig depresjon'.

Men TENK om jeg ikke hadde oppdaget det. Ikke sjekket. Kunne jo blitt deprimert siden det sto at jeg VAR det ikke sant? Er nok best å ta testen hos psykologen. Bl.a. er jeg også ofte i tvil om mine plager kvalifiserer til pkt 2, 3 eller 4 feks. En terapeut kunne rettledet meg går jeg utifra.

Ja, en må selvfølgelig ta ansvaret selv for at en gjør testen riktig. I og med at scoren el. summen framkommer så enkelt, er det lett å sjekke.

I Norge er det til dels svært vanskelig å få psykologtime, fastlegen kan gjerne ikke så mye om slike tester heller. Da er dette et greit sted å starte, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var jo til og med jeg deprimert og burde hive meg på medikamenter. Neh, lar ikke tabletter ta livet av meg om jeg kan gjøre det selv :P

Vi må slutte å snakke om slike ting. Mindre åpenhet i psykologien jmf. tidligere anbefalt dagblad-artikkel.

Jeg håper du fikk med deg at du måtte ha score over 20 for å trenge noe behandling. Det fins vel knapt den person som scorer null!

Hvis du har score over 20 og synes at det er ikke noe å snakke om, så lurer jeg på hvorfor du er her inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du fikk med deg at du måtte ha score over 20 for å trenge noe behandling. Det fins vel knapt den person som scorer null!

Hvis du har score over 20 og synes at det er ikke noe å snakke om, så lurer jeg på hvorfor du er her inne!

For å lese hva alle andre skriver :P

Vi må slutte å syte. Jmf. denne artikkelen som alle snakker om i dag må vi altså holde kjeft og ikke bry alle andre med problemene våre. Bondevik har nok mye av skylden for denne forferdelige åpenheten som har skapt så mye problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lese hva alle andre skriver :P

Vi må slutte å syte. Jmf. denne artikkelen som alle snakker om i dag må vi altså holde kjeft og ikke bry alle andre med problemene våre. Bondevik har nok mye av skylden for denne forferdelige åpenheten som har skapt så mye problemer.

Vet ikke om du er tristamento under nytt nick eller en annen, men dette synes jeg ikke du skal tulle med. Avslutter her for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette er da ikke en test man skal ta selv! det er behandler som skal fylle den inn.

men, jeg vet jo ikke hvordan den brukes i Norge...

Skjønte ikke hva du mente. Bør ikke folk få vite noe om de tester som fagfolk bruker? Bør man ikke kikke på disse spørsmålene på egen hånd, av fare for at man ikke skjønner hva man gjør?

Jeg har tiltro til at folk bør få se slike tester, selv om de ikke er fagutdannet. Særlig når en tar i betraktning hvor vanskelig det er å få fatt i fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Skjønte ikke hva du mente. Bør ikke folk få vite noe om de tester som fagfolk bruker? Bør man ikke kikke på disse spørsmålene på egen hånd, av fare for at man ikke skjønner hva man gjør?

Jeg har tiltro til at folk bør få se slike tester, selv om de ikke er fagutdannet. Særlig når en tar i betraktning hvor vanskelig det er å få fatt i fagfolk.

Det var ikke det jeg mente i det hele tatt. Bare at testen ikke var utarbeidet som selvrapportering.

Forøvrig er jeg av den mening at enhvert menneske har en grunnleggende rett til å få vite alt som fremkommer av testresultater etc.

Men det er også et stort etisk problem fordi ikke alle har like store forutsetninger for å forstå hva det innebærer.

Og ikke alle behandlere er like flinke til å forklare...og forklare nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...