Gå til innhold

Bilkjøring og medisiner


verity

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt atten åt og begynte i fjor vår å kjøre bil. På det tidspunktet brukte jeg zoloft.Dette var ikke noe problem ifølge kjøreskolen. Da høsten kom måtte jeg avbryte kjøringen etter å ha vært deprimert lenge. Det ble så gale at jeg måtte bli innlagt i en liten periode. Siden da har jeg brukt orfiril for diagnosen bipolar lidelse.

Da jeg nå ville begynne å kjøre igjen fikk jeg høre om en som har epilepsi og pga medsisinene ikke kan kjøre bil. Siden orfiril er antiepileptika ble jeg derfor litt redd.. Kan jeg/ har jeg lov til å kjøre bil?? (bruker 750 mg/døgn)

blir veldig glad for svar siden jeg ikke tør å spørre kjøreskolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan fortsatt kjøre bil. Grunnen til at epileptikere ikke bør kjøre bil er jo åpenbar - de kan risikere å få et epilepsianfall under kjøringen og sette seg selv og andre i fare. Dette problemet har ikke du, det at du bruker epilespimedisin gjør deg jo ikke til epileptiker. Kjør ivei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsatt kjøre bil. Grunnen til at epileptikere ikke bør kjøre bil er jo åpenbar - de kan risikere å få et epilepsianfall under kjøringen og sette seg selv og andre i fare. Dette problemet har ikke du, det at du bruker epilespimedisin gjør deg jo ikke til epileptiker. Kjør ivei.

Beklager, ser nå at du skriver at det er pga. medisinene denne epileptikeren ikke kan kjøre. Jeg uttalte meg litt for raskt, ser at orfiril er merka med trekant i felleskatalogen (www.felleskatalogen.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsatt kjøre bil. Grunnen til at epileptikere ikke bør kjøre bil er jo åpenbar - de kan risikere å få et epilepsianfall under kjøringen og sette seg selv og andre i fare. Dette problemet har ikke du, det at du bruker epilespimedisin gjør deg jo ikke til epileptiker. Kjør ivei.

håper du har rett:)

står på pakkningsvedlegget at en kan få nedsatt reaksjonsevne. Mest det jeg tenkte på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en

håper du har rett:)

står på pakkningsvedlegget at en kan få nedsatt reaksjonsevne. Mest det jeg tenkte på..

Når man bruker medisiner med varseltrekant skal man helst ikke kjøre når man tar denne medisinen. Men hvis man bruker denne medisinen over lang tid og ettervært kjenner hvordan man reagerer på medisinen så går det ann å kjøre bil så lenge man ikke blir trøtt av medisinen eller på annen måte får nedsatt reaksjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...