Gå til innhold

Særdeles nyttig kunnskap (om lykken)


Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Terapilei

Leste den med nysjerrighet!

Det ble påpekt at en ikke måtte fokusere på det negative, da BLE det negativt i livet ditt.

Hva da med terapi? Det er jo stort sett fokus på det som IKKE fungerer i følelseslivet ditt, og livet ellers! Snakker om alt som er vondt og vanskelig uke etter uke.

JEG har begynt å lure på om jeg må kutte ut terapien forå bli 'frisk'. Konsentrere meg om å ha det bra istedenfor å terpe på 'vanskelighetene' mine en gang pr uke. Jeg GLEMMER dem jo aldri på den måten.

Har du noen synspunkter for NÅR terapi kan være skadelig i så måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blåklokka

- Noen ganger er det bedre å sette strek og komme seg videre. Å bære nag til foreldrene dine vil forsterke den dårlige relasjonen. Kanskje var de ikke så ille som hjernen din vil ha det til?

-----------

Jeg prøver hver dag å komme meg videre.Jeg kjemper mot bilder fra overgrep,fra angst og depresjon.Gud skal vite at jeg higer etter lyspunktene i livet.Jeg kjemper hver dag for å få se de små lysglemtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den med nysjerrighet!

Det ble påpekt at en ikke måtte fokusere på det negative, da BLE det negativt i livet ditt.

Hva da med terapi? Det er jo stort sett fokus på det som IKKE fungerer i følelseslivet ditt, og livet ellers! Snakker om alt som er vondt og vanskelig uke etter uke.

JEG har begynt å lure på om jeg må kutte ut terapien forå bli 'frisk'. Konsentrere meg om å ha det bra istedenfor å terpe på 'vanskelighetene' mine en gang pr uke. Jeg GLEMMER dem jo aldri på den måten.

Har du noen synspunkter for NÅR terapi kan være skadelig i så måte?

Jeg var alltid positiv helt til jeg lå rett ut. Jeg oppmuntret, jeg lo og smilte.

Det hjalp lite at jeg alltid var så positiv. jeg fikk alltid fikk tilbakemeldinger om at jeg aldri var god nok. Aldri gjorde noe som var bra og aldri fikk takk.

Det er et samspill med omverdnen det er snakk om.

Lykken finnes ikke!!!!! Noe så dumt å skrive slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Big Mac

Jeg var alltid positiv helt til jeg lå rett ut. Jeg oppmuntret, jeg lo og smilte.

Det hjalp lite at jeg alltid var så positiv. jeg fikk alltid fikk tilbakemeldinger om at jeg aldri var god nok. Aldri gjorde noe som var bra og aldri fikk takk.

Det er et samspill med omverdnen det er snakk om.

Lykken finnes ikke!!!!! Noe så dumt å skrive slik!

Jeg tror kanskje de mener å være positiv overfor seg selv.

Tenke litt mer "det går sikkert bra", "pytt pytt, det er ikke så farlig". Unngå å overfokusere på problemer og bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig, så enig.Skal printe det ut og gi til mannen min.

Vi hadde en diskusjon om akkurat dette her i går.Han skal hele tiden "få ut frustrasjoner", Prate om alt mulig som er galt,noe som ikke fører til noen verdens ting, annet enn krangler,og enda flere problemer.Man kan jo ikke dvele ved de samme tingene i årevis.

Det går bare utover andre. Fryktelig slitsomt med folk som aldri kan bli fornøyd med noenting, og skal liksom "kvitte seg med fruastrasjoner" ved å snakke.

Hadde man nå enda funnet en løsning på det så, men neida, man finner bare nye problemer, og det blir aldri fred å få.

Bedre å tie, ihvertfall om bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Little Madam

Leste den med nysjerrighet!

Det ble påpekt at en ikke måtte fokusere på det negative, da BLE det negativt i livet ditt.

Hva da med terapi? Det er jo stort sett fokus på det som IKKE fungerer i følelseslivet ditt, og livet ellers! Snakker om alt som er vondt og vanskelig uke etter uke.

JEG har begynt å lure på om jeg må kutte ut terapien forå bli 'frisk'. Konsentrere meg om å ha det bra istedenfor å terpe på 'vanskelighetene' mine en gang pr uke. Jeg GLEMMER dem jo aldri på den måten.

Har du noen synspunkter for NÅR terapi kan være skadelig i så måte?

Man sitter selv med det personlige ansvaret for livet sitt. For å komme videre i livet. Fremdrift. Finne glede i hverdagene. Det kan f.eks være en slik ting som å tørre å ta sjanser, stole på et annet menneske!

For meg er det slik at "det jeg ikke leverer tilbake, leverer jeg videre."

Hadde det ikke vært for den psykiatriske behandlingen jeg har fått/får ville jeg ha vært svært psykisk syk i dag. I værste fall død. Psykiatrien har i stor grad hjulpet meg tilbake til livet selv om jeg ennå har et stykke å gå.

Må avslutte fordi jeg har en baby som jeg også har ansvar for som har våknet :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor vi i sytelandet Norge har så mye psykiske problem? Vi bør altså slutte å snakke om problemer? Slutte i vise negative følelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det derfor vi i sytelandet Norge har så mye psykiske problem? Vi bør altså slutte å snakke om problemer? Slutte i vise negative følelser?

Virkelig ironisk at dett innslaget kom akkutat i dag.

Jeg var hos legen i dag,og sa bla at jeg skulle ønske jeg var den lille jenten jeg engang var, som aldri sa noe, aldri røpet noe.

Etter at jeg var nødt å gå å prate om ting, så mistet jeg kontrollen over følelsene mine.

Når jeg griner,klarer jeg ikke å styre det eller stoppe det.

Det klarte jeg før.

Da kunne jeg være glad innimellom,og hadde mer kontroll over de negative følelsene.

Så jeg er absolutt enig med den artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det umiddelbare spørsmålet som dukker opp i meg er da, -hvorfor fokuserer ikke psykoterapien mer på fremtid, oppmuntring, mening, mestring og vilje? Hvis svaret på "lykke" er å legge bak seg fortiden, og leve i nået. (Det høres veldig fornuftig ut.)

Professor i sosialmedisin, Per Fugleli, kommer også med følgende råd i Dagbladet:

"1.Senk lista og forvent mindre. Ikke streb etter perfeksjon, men vær glad for nok. Da blir du lettere lykkelig.

2. Ha god samvittighet. Det er umulig å være lykkelig hvis du ikke har oppfatningen av deg selv som et godt menneske.

3. Prøv å finne en mening med livet. Nietzsche sa: "Den som vet hvorfor, hun lever. Holder ut et hvilket som helst hvordan." Meningen med tilværelsen er en grunnbetingelse for lykke. Denne meningen kan for noen være jobben, kjærligheten, Gud eller naturen. For de fleste vil det være en blanding."

Til punkt 2. -Litt av poenget med terapi må vel også være å bli kvitt den dårlige samvittigheten, for lettere å oppleve seg selv som et godt menneske?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde godt å lese oppslaget i Dagbladet. Flott at du anbefaler brukerne av dette forumet å lese det.

Det er nok mange som graver seg ned i egne problemer og dveler for mye ved fortida.

Men tida går jo framover og lenger fremme kan det være at mye positivt venter!

Livet ville kanskje bli kjedelig om en skulle være veldig lykkelig hele tida. Etter motgang smaker medgang bedre, tror jeg.

Ellers: Irriterte meg over stort snøfall i går. Knurra da jeg tok snøskuffa fatt. Så løfta jeg blikket og så det flotte nordlyset! Plutselig var jeg fornøyd over å være ute, og glad over å være i stand til å måke snø.Livet er egentlig rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg siterer deg NHD.

I Dagbladet er det alltd en eller annen fyr som.....

Men nå har også du funnet lykken i Dagbladet. Bra artikkel ja, det er denne filosofi som jeg har overlevd på. Dette har vært i alternativmiljøet i årevis i forskjellige former. Man blir hva man tenker, det man fokuserer på er en slags bestilling av mer osv.

Men jeg tror også det er viktig at man i en periode fokuserer på det som er negativt, f.eks fra barndommen. Ikke for å dyrke det, men som en kunnskapskilde til lærdom av hva slags ubevisste mønster man går rundt med, hvorfor man handler som man gjør i gitte situasjoner osv. Med andre ord, en kilde til å bli bedre kjent med seg selv, og dermed lettere kunne jobbe ut ifra et riktig perspektiv.

Tror det er farlig å undertrykke negative ting, fordi man skal være "lykkelig" og "positiv".

Balanse er vel nøkkelordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...