Gå til innhold

På sammenbruddets rand!


Kollargol

Anbefalte innlegg

Dette er et fortvilt forsøk på å endelig kanskje finne noe som kan hjelpe for meg.

Jeg har i fem år nå slitt med ganske dype depresjoner. Mest om vinteren i de mørke månedene. Jeg klarer ikke komme meg på jobb og klarer ikke å opprettholde kontakten med verken venner eller familie. Føler meg utilstrekkelig ialt jeg gjør uansett om jeg vet jeg kan det og ofte vet jeg er flink til det. Men så er det hodet og humøret som setter meg ut av spill.

Jeg har vært hos to forskjellige fastleger en psykolog og en psykiater. Dette i en periode på to år (det gikk tre år før jeg fikk en diagnose). Dette har ikke hjulpet meg i det hele tatt.

Samtlige av legene har hatt ett og samme svar - lykkepiller og beroligende medisiner, noe jeg ikke klarer å bruke. Dette fordi jeg har en ¨frykt¨for medisiner og opplever intense bivirkninger som er nesten like ille som selve depresjonen.

Jeg er rådvill... Aner ikke hva jeg skal gjøre, og er veldig nært å bare gi opp.

Noen... Vær så snill gi meg råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Hvis du er verst om vinteren MÅ du i alle fall prøve en eller annen form for lysterapi. Enten en lampe eller å være ute i sola/dagslyset minst en halvtime hver dag. Dette er billig, enkelt og dokumentert effektivt.

Har du prøvd øvrige standardopplegg: mosjon (uansett hvor lite det er, hjelper det), tran/omega3, litt store doser B-og C-vitaminer, selentabletter sunn mat osv.

Og ikke minst snakke med noen om hva som har utløst dett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis antidepressiva er helt utelukket, hva med johannesurt?

Har prøvd johannesurt, og det eneste som skjer er at halve kroppen blir dekket med elveblest(utslett), så det funker ikke. Men takk allikevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er verst om vinteren MÅ du i alle fall prøve en eller annen form for lysterapi. Enten en lampe eller å være ute i sola/dagslyset minst en halvtime hver dag. Dette er billig, enkelt og dokumentert effektivt.

Har du prøvd øvrige standardopplegg: mosjon (uansett hvor lite det er, hjelper det), tran/omega3, litt store doser B-og C-vitaminer, selentabletter sunn mat osv.

Og ikke minst snakke med noen om hva som har utløst dett.

Vitaminer og omega3 har jeg aldri hørt i denne sammenheng, men jeg skal helt klart prøve d.

Samtaler om dette har jeg hatt både psykolog og psykiater til , men det eneste som kommer ut av det er at de prøver å overtale meg til medisiner, noe som er uaktuelt.

Takk for tipset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Vitaminer og omega3 har jeg aldri hørt i denne sammenheng, men jeg skal helt klart prøve d.

Samtaler om dette har jeg hatt både psykolog og psykiater til , men det eneste som kommer ut av det er at de prøver å overtale meg til medisiner, noe som er uaktuelt.

Takk for tipset :-)

Jeg har også tendenser til vinterdepresjoner, dog ikke så alvorlig som du beskriver.

Jeg har hatt god virkning av en såkaldt "dagslyslampe" i vinterhalvåret. Jeg sitter foran lampen med samme lys som dagslys en halv time om morgenen og en halv time om ettermiddagen.

Denne lysbehandlingen stimulerer hjernen til å tro at det er dag, og til å slutte å produserer seratonin (sove-hormonet).

Jeg har stor tro på at dette kan hjelpe deg også.

Du kan får kjøpt på Elkjøp:

Philips Original Bright Light

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også tendenser til vinterdepresjoner, dog ikke så alvorlig som du beskriver.

Jeg har hatt god virkning av en såkaldt "dagslyslampe" i vinterhalvåret. Jeg sitter foran lampen med samme lys som dagslys en halv time om morgenen og en halv time om ettermiddagen.

Denne lysbehandlingen stimulerer hjernen til å tro at det er dag, og til å slutte å produserer seratonin (sove-hormonet).

Jeg har stor tro på at dette kan hjelpe deg også.

Du kan får kjøpt på Elkjøp:

Philips Original Bright Light

Jeg har diskutert dette med vinterdepresjon med psykologen min.

vi kommer frem til at men

vinteren og mørket kan ikke være eneste årsak til mine plager. Dette pga at plagene fortsetter hele året, men bare ikke like intenst om sommeren.

Jeg har fått tilbud om å låne hjem en slik lampe for å prøve, og det kommer jeg til å gjøre nå.

Problemet har vært at jeg ikke har hatt tro på at en halv time lys skal hjelpe mot så omfattende problemer men det er helt klart værdt å prøve.

Takk for tilbakemelding :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg har diskutert dette med vinterdepresjon med psykologen min.

vi kommer frem til at men

vinteren og mørket kan ikke være eneste årsak til mine plager. Dette pga at plagene fortsetter hele året, men bare ikke like intenst om sommeren.

Jeg har fått tilbud om å låne hjem en slik lampe for å prøve, og det kommer jeg til å gjøre nå.

Problemet har vært at jeg ikke har hatt tro på at en halv time lys skal hjelpe mot så omfattende problemer men det er helt klart værdt å prøve.

Takk for tilbakemelding :-)

Nei, det kan nok hende at ditt problem er mer omfattende en bare lysmangel.

men jeg tror likevel du kunne hatt god effekt av det, sammen med samtaler med psykolog.

Jeg vet ik alle fall at aktivitet og lys gjør meg bedre. Tur i skogen, bevegelse og lys er faktisk noe kroppen trenger, og særlig hvis man lider av depresjon og ikke ønsker å stappe seg full av medikamenter.

Det vil i allefall gjøre at du føler deg litt bedre enn du gjør nå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan nok hende at ditt problem er mer omfattende en bare lysmangel.

men jeg tror likevel du kunne hatt god effekt av det, sammen med samtaler med psykolog.

Jeg vet ik alle fall at aktivitet og lys gjør meg bedre. Tur i skogen, bevegelse og lys er faktisk noe kroppen trenger, og særlig hvis man lider av depresjon og ikke ønsker å stappe seg full av medikamenter.

Det vil i allefall gjøre at du føler deg litt bedre enn du gjør nå.

Lykke til!

Takk Fuji!

Jeg skal prøve lysterapi. Uten tvil. Alt er verdt å prøve.

Men når du snakker om aktivitet er jeg et aktivt friluftsmenneske og trivers meget godt i skog og mark. Der finnes det både luft og masse lys så jeg stiller meg fortsatt noe tvilsom til at det er dette som kan være min berging.

Har forresten nettop sendt en e-post til psykologen min, så kanskje jeg får lyslampa snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Vitaminer og omega3 har jeg aldri hørt i denne sammenheng, men jeg skal helt klart prøve d.

Samtaler om dette har jeg hatt både psykolog og psykiater til , men det eneste som kommer ut av det er at de prøver å overtale meg til medisiner, noe som er uaktuelt.

Takk for tipset :-)

Når man er veldig syk, virker kostholdomlegging som en dårlig vits, men det er altså mye mer kraftfullt enn man skulle tro.

http://www.psykiskhelse.no/artikkel.asp?id=1076

Gi det noen uker før du konkluderer!

Prøv også vitamin B kompleks, og C-vitamin minimum 200 mg pr dag. Gjerne også selentabletter. Fås på apotek eller helsekost. Alt dette er relativt billig og helt ufarlig. Hvis du er usikker på bivirkning osv kan du jo prøve en ting ad gangen.

Så tar jeg det som en selvfølge at du er testet av legen din for B12, folat, jernlagre, stoffskifte osv. Slike mangler kan gi depresjonssymptomer.

Selv skulle jeg gjerne blitt tipset om disse "bagatellene" mye tidligere . Fortell gjerne hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Har prøvd johannesurt, og det eneste som skjer er at halve kroppen blir dekket med elveblest(utslett), så det funker ikke. Men takk allikevel :-)

Et av problemene med johannesurt er at det har mange ulike effekter på ANDRE stoffer en tar. For eksempel blodfortynnende middel, P-piller osv osv.

Har du sjekket om du får bivirkninger av johannesurt hvis du kutter ut hasj noen uker først? Kanskje vanskelig i praksis, men--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Vitaminer og omega3 har jeg aldri hørt i denne sammenheng, men jeg skal helt klart prøve d.

Samtaler om dette har jeg hatt både psykolog og psykiater til , men det eneste som kommer ut av det er at de prøver å overtale meg til medisiner, noe som er uaktuelt.

Takk for tipset :-)

"Samtaler om dette har jeg hatt både psykolog og psykiater til , men det eneste som kommer ut av det er at de prøver å overtale meg til medisiner, noe som er uaktuelt. "

Såvidt jeg vet er det veldig sjeldent at det ikke anbefales samtaleterapi i en eller annen form. Mener de at du ikke har noe å snakke om, eller ber de deg snakke om noe du ikke orker å snakke om?

Hvis det er det første ville jeg prøvd å få samtaleterapi med en annen terapeut. Hvis det er det andre ville jeg prøvd å få en dialog om hvordan man kan nærme seg det vanskelige langsomt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...