Gå til innhold

Blodprøver og angst


Lorangemy

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år, og har aldri tatt blodprøve i armen.

I 12 år har jeg slitt med angst og depresjoner. I det siste har jeg slitt med svimmelhet, jeg skal til optikeren, men også til legen.

Jeg er veldig redd for at det skal være noe alvorlig galt med meg. Skal ta en blodprøve snart, men gruer meg. Har hørt at det ikke gjør vondt, men jeg er redd for det. Liker ikke offentlige kontorer, og vet at jeg kommer til å lage meg vrangforestillinger når de skal ta prøven.

Er det noen som har noen gode råd å komme med? Hva kan jeg tenke på når dem tar prøven? Kan dem komme hjem til meg å ta prøven, er det noen som gjør det?

Må legge til at jeg alltid har vært dårlig til å spise. De siste ukene har jeg vært velig flink, og jeg synes det er rart at jeg blir svimmel da (kanskje det bare er synet.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal mobilisere din rasjonalitet, og bestemme deg for å gjennomgå blodprøvetaking på normal måte. Det gjør ikke noe særlig vondt, tar kort tid og er ikke noe å grue seg til :-) Du kan si til den som skal stikke deg i armen at du gruer deg og ikke har gjort det før. Da er vedkommende sikkert ekstra rolig i forhold til deg.

Lykke til - med noe som ikke er grunn til å grue seg til !

(Jeg mener ikke å bagatellisere din angst, men håper for din del at du kan klare å gjennomføre en såpass konkret og ufarlig ting som blodprøvetaking uten å gjøre det til en altfor stor sak.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må si litt mer om hva du er redd for vil skje - har du fobisk angst, klaustrofobi, er du rett for å få panikkangst? - eller noe annet konkret. Har du opplevd overgrep fra tillitspersoner e.l.? Hva vil være lettere hvis det skjedde hjemme? Hvis du svarer på slike spm er det lettere å gi deg tips.

Hvis du får en venninne til å stikker en knappenål i armen din, så vet du omtrent hvor vondt det vil gjøre. Så det er riktig at smerten ikke er noe stort problem. Men det er vel egentlig ikke den du frykter heller.

Hva med å ha med en venninne, si fra om angsten på forhånd, be om å få en valium 10 min før stikket som andre nevner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...