pesa Skrevet 23. februar 2004 Skrevet 23. februar 2004 Hei! Jeg er en dame på 26 år, som sliter med eksrasystoler og angst for hjertesykdom. Min mor døde 53 år gammel av hjerteinfarkt, min far ble fem uker senere blokket for tette årer i hjertet. Dette var i fjor sommer. Jeg er overvektig, røyker og er i angstfyllte perioder inaktiv. Både kolesterol (6,2) og blodtrykk 85/140. Tar Zelo-Zok 25 mg og kolesterolsenkende 40 mg.Jeg har slitt en del med muskelære spenninger også, og har problemer med å slappe av. Min fastlege sier det ikke er farlig og at jeg har tid til å komme meg ut av den vonde spiralen.Har jeg det? Jeg har hatt 24 t EKG, den påviste ekstrasystoli hvert 4. slag. I perioder er jeg helt fri for dette, men i andre kan jeg ha 3-5 ekstrasystoler, 1-2 normale og så vekselsvis. Uroperiodene kan vare i 1-4 uker. Da er jeg helt utslitt. Finnes det andre som har det slik? Er dette livstruende? Jeg har tatt ultalyd for 6 mnd. siden denne viste ingenting galt, men spesialisten anbefalte kolesterolsenkende? Det jeg vil spørre om er om jeg er i livsfare? Kan jeg gi meg selv 2-3 år på å komme meg ut av denne onde spiralen? Jeg ser røykeslutt, vektreduksjon, og fysisk aktivitet som redningen- og jeg går med psykolog for å mestre angsten.Den har jeg vunnet over før. Har du gode råd mht. ekstraslagene og finnes der en sammenheng mellom angst, spenning,sorg og ekstaslag? 0 Siter
picachu1365380511 Skrevet 24. februar 2004 Skrevet 24. februar 2004 Hei Pesa! Jeg er en jente på 22 som har det akkurat på samme måte som deg! Kjente mitt første ekstraslag(tror jeg) for godt over ett år siden,og det har bare blitt flere og oftere. Noen ganger kommer det bare ett, mens enkelte ganger hvert 4 slag! Har vært til ultralydundersøkelse,tatt hvile-ekg og blodprøver, men hjertet var friskt. Plages MYE med angst omkring hjertesykdom, og har veldig sterk allergi! Tror det å gå å være redd i seg selv kan utløse ekstraslag. Når vi er redd, puster vi ofte langt opp i magen, noe som kanskje gjør at hjertet må slå et par ganger ekstra for å "fylle seg opp/få nok oksygen".Samtidig produseres det jo mer adrenalin når vi er redd, noe som innvirker på hjerterytmen.Jeg er stadig inne på doktor online,blir beroliget over å se at MANGE plages av dette,men så en kveld får jeg kanskje serier med mange ekstraslag, og så er det på'n igjen.Jeg blir kjemperedd, og tror hjertet mitt stopper når som helst. Sliter med tanken om at "legen kan jo ha oversett noe alvorlig, han har ikke registrert ekstraslagene mine når de kommer"osv osv.Kommer det i tillegg et innslag på nyhetene om at en idrettsutøver har fått hjertestans, er hele dagen ødelagt! Regner kanskje med at du også tenker sånn, i og med at det er hjertesykdom i familien. Men du er jo undersøkt, og samtidig er du redd, og jeg tror vi må prøve å behandle ANGSTEN først og fremst..Den onde sirkel er man nødt til å komme ut av..Ellers kan du prøve tilskudd med magnesium og omega-3! Uansett er det godt å vite at det er mange som sliter med det samme.Selv om det blir en mager trøst når de verste "anfallene" kommer! Håper det bedrer seg! klem fra arytmiske meg. PS! noen i forumet som har lagt merke til at de fleste som plages med ekstraslag, er i 20-årene? Kanskje det er fordi 20-årene ofte er en fase i livet med mye stress på skolen,følelsesmessige faktorer,etc...?!? 0 Siter
Kermit1365380656 Skrevet 26. februar 2004 Skrevet 26. februar 2004 Hei Pesa! Jeg er en jente på 22 som har det akkurat på samme måte som deg! Kjente mitt første ekstraslag(tror jeg) for godt over ett år siden,og det har bare blitt flere og oftere. Noen ganger kommer det bare ett, mens enkelte ganger hvert 4 slag! Har vært til ultralydundersøkelse,tatt hvile-ekg og blodprøver, men hjertet var friskt. Plages MYE med angst omkring hjertesykdom, og har veldig sterk allergi! Tror det å gå å være redd i seg selv kan utløse ekstraslag. Når vi er redd, puster vi ofte langt opp i magen, noe som kanskje gjør at hjertet må slå et par ganger ekstra for å "fylle seg opp/få nok oksygen".Samtidig produseres det jo mer adrenalin når vi er redd, noe som innvirker på hjerterytmen.Jeg er stadig inne på doktor online,blir beroliget over å se at MANGE plages av dette,men så en kveld får jeg kanskje serier med mange ekstraslag, og så er det på'n igjen.Jeg blir kjemperedd, og tror hjertet mitt stopper når som helst. Sliter med tanken om at "legen kan jo ha oversett noe alvorlig, han har ikke registrert ekstraslagene mine når de kommer"osv osv.Kommer det i tillegg et innslag på nyhetene om at en idrettsutøver har fått hjertestans, er hele dagen ødelagt! Regner kanskje med at du også tenker sånn, i og med at det er hjertesykdom i familien. Men du er jo undersøkt, og samtidig er du redd, og jeg tror vi må prøve å behandle ANGSTEN først og fremst..Den onde sirkel er man nødt til å komme ut av..Ellers kan du prøve tilskudd med magnesium og omega-3! Uansett er det godt å vite at det er mange som sliter med det samme.Selv om det blir en mager trøst når de verste "anfallene" kommer! Håper det bedrer seg! klem fra arytmiske meg. PS! noen i forumet som har lagt merke til at de fleste som plages med ekstraslag, er i 20-årene? Kanskje det er fordi 20-årene ofte er en fase i livet med mye stress på skolen,følelsesmessige faktorer,etc...?!? Hei dere! Kan nok stemme at dette rammer folk i 20-årsalderen. Er selv en 23 år gammel gutt og har kjent dette i 2-3 år nå. Har vært hos lege og tatt en EKG test, men der fant de ingenting. Frykter for at de har oversett noe, men det er nok angsten som tenker for meg i det tilfellet. Skal mye til for å ikke finne noe på en EKG. Var også aktiv hasjrøyker i 4 år helt til angstanfallene begynte å melde sin ankomst. Var på kino og kjente plutselig at det ble tyngre og tyngre å puste, fikk ekstraslag og var sikker på at jeg skulle dø. Endte til slutt opp på sykehuset der det ble foretatt en EKG test uten noe som helst negativt resultat. Hadde slitt med dødsangst i ca et halvt år i forveien så dette var nok mye av grunnen til at dette skjedde.Lite hyggelig! Jeg også får ødelagt hele dagen når idrettsfolk på mystisk vis får hjertestans. Begynner å tenke at legene kanskje har oversett noe og at nestemann ut er meg.Men har merka at man bare må tenke på noe annet,komme seg ut blant folk osv... Er jo i topp form ellers, så det hadde vært rart om det skulle vært noe alvorlig med hjertet mitt. Sliter en del på jobben også da jeg går på månedskontrakter og har en konstant frykt for å miste jobben. Det gjør det ikke noe bedre å ha masse gjeld å betale ned på. Har tenkt på å slutte å røyke(tobakk) da jeg har hørt at tobakken kan fremheve angsten.... 0 Siter
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 27. februar 2004 Skrevet 27. februar 2004 Svar til Pesa. Ditt siste spørsmål først : Det er en klar sammenheng mellom ekstaslag og angst, spenning og sorg. Slike psykiske belastninger gir så store variasjoner i det vi kaller det "autonome nervesystemet" (som styrer hjerterytme, blodtrykk og regulasjonsmekanismer for hele sirkulasjonen), at det nærmest er "nødvendig" at hjertet og blodårene reagerer, med f.eks. stor motstand (høyt blodtrykk), ekstraslag og tendens til rask hjerteaksjon (høy puls). Du har endel risikofaktorer for å kunne utvikle hjerte-kar-sykdom (koronar hjertesykdom). Til disse hører bl.a. forhøyet kolesterol og blodtrykk, familiær belastning, overvekt, røyking og inaktivitet. Av disse er det et par du ikke kan påvirke i særlig grad, men ellers må jeg si at du gjør endel for å få slik sykdom : ved å røyke, være fysisk passiv samt overvektig. Røykingen er nok den verste (rent statistisk) av de faktorer du selv har kontroll over, men husk at overvekt påvirker både ditt blodtrykk og aktivitet på en negativ måte. Din tendens til ekstraslag kan godt være forårsaket av dine psykiske plager alene. Imidlertid vil det være ønskelig at du fikk utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG) for bedre å kunne vurdere din situasjon. Be din lege rekvirere en slik, eller spør om den spesialisten du var hos kan hjelpe deg med det. Ut fra din risikoprofil er det udiskutabelt at du bør bruke et kolesterolsenkende medikament. Du må prioritere ditt program for å bli kvitt de andre av risikofaktorene (som du kan påvirke selv), slik at du omgående kommer igang. Du har selv listet opp de tingene du bør gjøre. Gevinsten du kan hente ut av dette (på lang sikt) er så stor, at den burde være den største inspirasjon og støtte du kan drømme om i ditt videre arbeid med å bearbeide og bli kvitt din angst, og dermed kunne oppnå dine mål. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.