Gå til innhold

atrieflimmer og ekstraslag

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er ei jente på 33, 173høy 95kg, god form og trener lett jevnlig. Har full kontorjobb, med endel reising og mye ansvar, samt jeg har en pleietrengende syk datter (har dagtilbud). Nylig har jeg hatt atrieflimmer/tachycardi som ble EKG-registrert og hvor jeg ble sendt på sykehus - måtte få betablokkere før det ville roe seg. Pulsen var 85-210, blodtrykk 140/85. Hadde også >25 PVC/minutt (vet ikke hva dette betyr).

Jeg føler jeg har opplevd dette flere ganger, men det er "bare" andre gangen på 3 år jeg har blitt sendt på sykehus (i ambulanse) for det og fått betablokkere, og hvor det er blitt "fanget opp" med EKG. Første gangen fikk jeg 24-timers holter som viste masse ekstraslag av div. typer, men dette er noe jeg har levd med alltid, og som ikke er for plagsomt. Fikk ikke med noe mer "interessant"på registrering. Denne gangen var jeg var hos fastlegen til oppfølging hver dag 3 påfølgende dager etterpå. Han påviste ujevn hjertefrekvens, og sinusrytmeforstyrrelse i tillegg og sa det var viktig med en veldig snarlig utredning, og henviste meg til snarlig utredning, og bedyret at dette ville skje i løpet av 1 maks 2 uker, gav meg beskjed om å slappe av og sove masse, sykmeldte meg disse to ukene og dro så på ferie. Han gav meg dessuten Albyl-E.

Jeg merker fortsatt at hjertet slår fryktelig ujevnt, kan ha helt nede i 36 i hvilepuls, opp til 180 når jeg bare har gått opp trappa, og hjertet slår i det hele tatt fryktelig ujevnt. Ikke ekstraslag sånn jeg er "vant" til, det er jo ganske rytmisk, men det slår hardt, og i hytt og pine, føler jeg. Dessuten føler jeg meg veldig andpusten hele tiden, og sliten og trøtt. HAr dessuten hatt nålestikk-smerter i brystet (4-5 ganger), og tunghet/ømhet/sårhet i brystet.

Idag fikk jeg brev om at jeg har fått time hos spesialist om 7(!) uker. I papirene som ble sendt inn til sykehuset, ble ikke EKG-resultatene som viste atrieflimmer eller andre lagt ved, og henvisning ble sendt dagen før sinusrytmeforstyrrelsen ble påvist, og informasjon om dette ble ikke ettersendt (jeg fikk beskjed om å "ta med meg" utskriften fra EKG-en til timen. Nå lurer jeg på hvordan i all verden jeg skal forholde meg til dette? Skal jeg bare dra tilbake på jobb og "late som ingenting"? Legekontoret er stengt de neste ukene, og legen sa det var uansett ikke mer for han å gjøre før jeg ble utredet (altså, snarlig...), og at jeg var jo uansett sykemeldt fram til jeg kom inn til spesialist. og hvis jeg ble verre var det jo "bare" å ringe legevakten...

Nå grunner jeg veldig, og er egentlig litt redd også. Skal jeg bestille time hos privat hjertespesialist (f.eks Volvat)? Eller er det greit å vente? Er jeg "frisk" når sykemeldingen går ut? Selvom jeg føler meg ganske elendig av dette problemet? (sliten, ør, uro, etc). Jeg vil faktisk aller helst på jobb, men kan jeg det da? Håper du kan svare på noe av dette, og på forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137573-atrieflimmer-og-ekstraslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Emmatre.

Ut fra det du skriver antar jeg at du har vedvarende atrieflimmer. Det bør sjekkes ganske omgående, idet man i første omgang vil ta sikte på å normalisere denne rytmen (hvis mulig). Du må i så fall først ta et blod-"fortynnende" medikament i 3-4 uker, før en regularisering kan finne sted. Dernest bør du i ventetiden ha et stoff som i noen grad reduserer din raske hjerteaksjon. Din fysiske kapasitetsreduksjon er utvilsomt forårsaket av din hjerterytme.

Du har en ikke ubetydelig overvekt (BMI = kroppsmasse-indeks = 33), og den vil bidra til at du kan utvikle slik rytmeforstyrrelse. Du skriver ikke noe om ditt blodtrykk, og det vil ikke overraske om det er høyt.

Kontakt lege imorgen, alternativt en legevakt, og få en henvisning til en poliklinikk som kan ta seg av dette for deg i løpet av uken. Du kan evt. ta kontakt med et av de private spesialist-lege-sentrene også, f.eks. Senter for Hjertemedisin, hvor du kan få hjelp på kort varsel.

• 4 uker senere...

Jeg er 80 år gammel, og har hatt atrieflimmer i mange år. Har ingen plager av det bortsett fra at kondisjonen selvfølgelig er ganske redusert. I tillegg har jeg et par hjerteklaffer som ikke lukker helt, og tar derfor blodtynnende for å hindre at det danner seg små blodpropper på klaffene. Jeg er flink til å ignorere sykdommen siden den ikke gir smerter, og lever et godt liv når jeg ikke plages av andre ting (som f,eks. isjias.) Nå er du ganske ung, og bør nok fortsette å mase på legene til du har fått all mulig hjelp. Jeg ønsker deg god bedring.

Med vennlig hilsen

24-modell

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...