Gå til innhold

Litiumverdier NHD


Sukk

Anbefalte innlegg

Hei

En av "mine" pasienter gjennomgikk nylig kirurgisk fjerning av galleblæren.

Hun står på litium 128 mg, 1 og en halv tbl.

I forbindelse med operasjonen ble det slurvet litt med litiumen, og noen ganger fikk hun, andre ikke i løpet av en kort periode. Postoperativt begynnte hun å bli sløv, i tilleg til å ha høyt blodsukker. og hun hadde dessuten dysartri som kom og gikk. Kirurgen nektet å sende med. henvisning.

Jeg lurer på om litiumverdien endrer seg så raskt og om det blir forgiftning, seponeringssymptomer så lett? Eller om det skal litt mer til

Blodsukkeret lå mellom 14-18 men hun er vant med å ha høyt blodsukker. Det ble selvsagt ikke bestillt litiumspeil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Midlertidig for lav litiumverdi et par dager f.eks i forbindelse med kirurgi har vanligvis ingen betydning.

Derimot er for høye verdier svært farlig.

Fordi litium oppfører seg som natrium (Na) i kroppen, er konsentrasjonen svært avhengig av veskebalansen. I perioder hvor veskebalansen kan tenkes forstyrret (feber, diarre, operasjoner, store fysiske anstrengelser osv) velger en heller å ta mindre litium fordi korvarig lave verdier er langt mindre farlig enn høye.

Jeg mener at det er en feil å ikke måle litium i forbindelse med slike inngrap som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...