Gå til innhold

Hvorfor sover jeg så mye?


Gjest mor-til-gutt

Anbefalte innlegg

Gjest mor-til-gutt

Jeg har de siste årene sluppet å være deprimert, fordi jeg har så gode medisiner. På grunn av disse medisinene har jeg vært avhengig av å hvile 1,5 time hver dag midt på dagen.

Nå er det helt gale, jeg er våken knapt nok 3 timer hver dag, er utrolig trett og "ullen" i hodet. Det går greit ellers og jeg har godt humør og ingen negative tanker.Jeg bruker en del c-vitamin tilskudd, samt Spektro multivitamin m/jern, og tran hver dag. Jeg forstår ikke dette plutselige søvnbehovet..Det har vært slik ca 2 uker nå. Jeg har ingen smerter i kroppen, og syns ellers livet er greit.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest alternativer

Siden det er så plutselig, tenkte jeg også først på graviditet.

Noen andre forslag:

Er det store belastninger du ikke er helt bevisst eller ikke har anledning til å ta inn over deg: lange dager, mye ansvar, konflikter eller bekymringer?

Er du testet for B12, folat, jernlagre og stoffskifte? Du kan godt ha f.eks. lave jernlagre selv om du spiser jern.(Enkel blodprøve) Har du prøvd B kompleks vitaminer? (kanskje ikke lurt rett før blodprøven)

Har du målt serumkonsetrasjonen av medisinen i det siste, så du vet du ikke får for stor eller liten dose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det kan ikke tenkes at du mangler b-12 og folinsyre. Jeg er veldig trett for tiden og det er etter at jeg gikk tom for folinsyre. Jeg tar en tablett hver morgen. Jeg skal også snart fylle på med b-12.

Dessuten har det jo vært mørketid og veldig mange plages med tretthet på denne tiden. Det er to ting jeg lurer på.

Får du noe tid for deg selv? Kan du sette av en kveld f.eks. hvor du bare tenker på deg? og

Når pleide depresjonene dine være verst?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor-til-gutt

Siden det er så plutselig, tenkte jeg også først på graviditet.

Noen andre forslag:

Er det store belastninger du ikke er helt bevisst eller ikke har anledning til å ta inn over deg: lange dager, mye ansvar, konflikter eller bekymringer?

Er du testet for B12, folat, jernlagre og stoffskifte? Du kan godt ha f.eks. lave jernlagre selv om du spiser jern.(Enkel blodprøve) Har du prøvd B kompleks vitaminer? (kanskje ikke lurt rett før blodprøven)

Har du målt serumkonsetrasjonen av medisinen i det siste, så du vet du ikke får for stor eller liten dose?

Jeg er desverre altfor nøye med vasking og rydding (har ikke orket den siste tiden), kanskje jeg burde redusert litt der.

Det er B12 vitamin i Spektro som jeg tar, også folinsyre. Konsentrasjonen på medisinen målte jeg for 2 mnd siden, og den var helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mor-til-gutt

Siden det er så plutselig, tenkte jeg også først på graviditet.

Noen andre forslag:

Er det store belastninger du ikke er helt bevisst eller ikke har anledning til å ta inn over deg: lange dager, mye ansvar, konflikter eller bekymringer?

Er du testet for B12, folat, jernlagre og stoffskifte? Du kan godt ha f.eks. lave jernlagre selv om du spiser jern.(Enkel blodprøve) Har du prøvd B kompleks vitaminer? (kanskje ikke lurt rett før blodprøven)

Har du målt serumkonsetrasjonen av medisinen i det siste, så du vet du ikke får for stor eller liten dose?

Det er en del psykiske problemer i hele familien, også i min samboers familie. Dette syns jeg er slitsomt, men ingen kan noe for det. Ellers kunne jeg ønske meg noen alene-kvelder hjemme av og til! Min samboer prater veldig mye, og jeg blir ofte sliten av det...Er veldig glad i han alikevel.

Jeg lurer litt på om jeg får for mye jern i meg. Men jeg skal bestille en lege-time og få tatt en grundig helsesjekk. Jeg svetter og fryser om hverandre, uten å ha feber (kanskje en tidlig begynnelse på overgangsalderen....) Jeg er forresten 39 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alternativer

Det er en del psykiske problemer i hele familien, også i min samboers familie. Dette syns jeg er slitsomt, men ingen kan noe for det. Ellers kunne jeg ønske meg noen alene-kvelder hjemme av og til! Min samboer prater veldig mye, og jeg blir ofte sliten av det...Er veldig glad i han alikevel.

Jeg lurer litt på om jeg får for mye jern i meg. Men jeg skal bestille en lege-time og få tatt en grundig helsesjekk. Jeg svetter og fryser om hverandre, uten å ha feber (kanskje en tidlig begynnelse på overgangsalderen....) Jeg er forresten 39 år.

Sikkert lurt å ta den helsesjekken, ja, for sikkerhets skyld.

Ellers tror jeg det er typisk for folk som blir utbrent at de har hatt for store belastninger, de har kanskje sett det selv, men blundet for det, for de har ikke opplevd å ha noe valg. Det har virket "helt umulig" å sette mer grenser.

Da er gjerne f.eks. mye soving, stadig småsyk osv kroppens varsellampe. Håper du får til å stoppe her før kroppen sier ifra på mer alvorlig måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre altfor nøye med vasking og rydding (har ikke orket den siste tiden), kanskje jeg burde redusert litt der.

Det er B12 vitamin i Spektro som jeg tar, også folinsyre. Konsentrasjonen på medisinen målte jeg for 2 mnd siden, og den var helt fin.

B12 tas ikke opp i kroppen, om du har for lite av det i utgangspunktet, gjennom vitamintilskudd. Du må få det gjennom en B12 sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Søvn avler søvn, man blir bare trøtt av å sove for mye. Og verre, for mye søvn avler depresjon. Derfor, aktiviser deg selv. Du trenger IKKE så mye søvn, 8 timer holder for de fleste.

Du burde også trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor-til-gutt

Søvn avler søvn, man blir bare trøtt av å sove for mye. Og verre, for mye søvn avler depresjon. Derfor, aktiviser deg selv. Du trenger IKKE så mye søvn, 8 timer holder for de fleste.

Du burde også trene.

Trene gjorde jeg, men ble så usigelig trett etterpå. måtte sove 3-4 timer etter 1 times trening. Jeg blir deprimert av for lite søvn.

I dag har vært min beste dag hittil; jeg sto opp kl. 6, hvilte meg fra 14.00-16.00, dro ut på tur, sitter her nå og føler meg våken og fornøyd:-)

Jeg tror hjernen min har reagert på denne mørke årstiden som ligger bak oss, jeg har vært vintertung mange år tidligere.

Selve depresjonsproblematikken har sin rot i tidlige barneår.

Jeg skal legge meg for natten kl. 23 i kveld, så håper jeg dagen i morgen blir like fin og lett som i dag!

Tusen takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...