Gå til innhold

dr.mette moen-utskrapning


Tjej

Anbefalte innlegg

Er gravid i uke7. har en del blødninger. Skal til sykehus i morgen for vurdering. Hvis det er en spontan abort, vil det bli gjort en utskrapning der å da.

Hvordan blir det gjort? Er det smertsomt? Blir man sykemeldt etterpå?

Håper på svar då jeg er veldig urolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil bare dele min erfaring med spontanabort og utskrapning, selv om jeg ikke vet så mye om hva som vanligvis blir gjort.

Jeg spontanaborterte rundt 9. uke i svangerskapet. Sykehuset ønsket å gjøre en utskrapning for å være sikker på at alt "forsvant". Dette pga fare for infeksjon dersom noe ble igjen.

Jeg hadde store smerter i ryggen, men ikke magen. Ble liggende på sykehuset i 12 timer før jeg ikke orket lenger. Det var mange akutte operasjoner og de rakk aldri ta meg. Så kl 23 på kvelden hadde jeg ikke smerter eller blødninger lenger og jeg ba om å få dra hjem. Etter nok en "innvendig" ultralyd skrev legen meg ut med en sykemelding på 2 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg aborterte nylig i uke 7 og slapp utskrapning. Men etter at jeg aborterte i mars (var da 16 uker gravid) fikk jeg utskrapning fordi morkaken ikke kom av seg selv. Jeg lå alerede på sykehuset og måtte vel vente et par timer på utskrapning. Jeg har alltid vært redd for narkoser og operasjoner, men dette gikk veldig fint! Jeg fikk beroligende og ble tatt veldig godt hånd om. Plutselig våknet jeg bare , og da var alt over. Fikk to tabletter i tilfelle jeg skulle få smerter, men jeg hadde ingen ubehag etter utskrapningen. Samtidig var det godt og trygt å vite at alt var kommet ut og at morkaken ville bli undersøkt for å se etter årsaken til aborten. Du trenger ikke å grue deg til å ta utskrapning, jeg har til og med hørt at det kan være fordel med utskrapning. Uansett ønsker jeg deg lykke til!

Skal tenke på deg.

Hilsen Tullerull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Tjej

Nå har du vel vært på sykehuset for vurdering!

Med ultralyd avgjør man om det er nødvendig med utskrapning. I noen tilfeller har livmoren tømt seg helt eller fosteret har ikke utviklet seg. Utskrapningen gjøres i narkose på et par minutter, det er lite plager etterpå. Man kan dra hjem etter et par timer. Sykmelding i et par dager er vanlig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...