Gå til innhold

BPD - vanlig eller ikke vanlig?


Gjest feil?

Anbefalte innlegg

Leste i avisa i forbindelse med en viss drapssak at siktede hadde diagnosen "Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse borderline type", noe som visstnok var en sjelden diagnose.

Trodde da denne var vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ca 2 % har em.ustabil pf, mens ca 50-50 har henholdsvis impulsiv type / borderline.

På en måte kan man vel si at desto eldre "klienten" er, desto mer frisk blir han. Modning demper pf'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chaos1365380623

Tror det er lett og sette folk under den diagnosen. Trodde selv den var gasnke vanlig. Men jeg tror ogsaa at de setter mange saker de er usikre paa under den diagnosen. Leste artikler om at det foroevrig er den vanskeligste personlighetsforstyrrelsen aa behandle og at den har veldig hoey selvmordsrate. Ikke bra nyheter for oss med BPD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Blant pasienter behandlet i psykiatrien er dette den vanligste personlighetsforstyrrelsen sammen med unnvikende pf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Jeg har BPD, type impulsiv, og hadde tidligere store problemer med å kontrollere tempramentet mitt.Både det og en del andre problemer førte til at jeg satt 3 år i fengsel for vold.Paradoksalt nok opplevde jeg å bli merkbart bedre av min BPD mens jeg satt inne.

Etter at jeg kom ut for ca 8 mnd siden, har jeg også opplevd bedring når det gjelder selve BPD'en.

Derimot har jeg opplevd å bli alvorlig deprimert, preget av tiltaksløshet, evnen til å glede meg ordentlig over det som gledet meg før, selvmordstanker og tristhet.

Jeg tror ikke depresjonen jeg har nå har noe og gjøre med personlighetsforstyrrelsen min, ettersom depresjonen har vart siden november i fjor.

Når det gjelder BPD'en , har jeg opplevd å kun være skikkelig "BPD syk" en gang etter at jeg kom hjem fra fengselet.

Jeg har hatt diagnosen BPD i 13 år nå, siden jeg var 17.

Jeg har personlig stor tro på at BPD brenner ut jo eldre en blir.I tillegg krever det selvsagt at en i stor grad er villig til å jobbe med sine egne problemer, selv om det kan være beintøft

Dette er mine personlige erfaringer....

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...