lennie125 Skrevet 25. februar 2004 Del Skrevet 25. februar 2004 Jeg er ei 28 år gammel jente som nå har kyssesyken. Den kom snikende med økende hodepine, tretthet, etterhvert ømme lymfeknuter (hals, under armer og lysken), tett nese, hoven rundt øynene, utilpasshet og lett feber noen få dager. Halsvondt har jeg så og si vært spart for. Jeg har IKKE vært fullstendig slått ut slik jeg ofte hører folk med egenerfaring si.Dette til tross for at kyssesyken også har gitt for høye leververdier. Det som i grunnen har plaget meg mest var redsel over funn av kuler (før diagnose var stilt), utilpasshetfølelse og "rare" symptomer. Jeg føler meg bedre nå. Hodepine,nesetetthet og feber er borte. Jeg er mindre slapp. Jeg er nå usikker på hvorfor jeg har utspilt mage. Veldig utspilt! Det kan ses på avstand. Av og til er det "knip", "stikk" som framtrer på litt forskjellige plasser. Den ene dagen her, den andre der. Kan dette ha en sammenheng med kyssesyken? Er det vanlig? Ufarlig? Vet en skal oppsøke lege umiddelbart dersom en har smerter øverst til venstre i magen. Der milten ligger (?). I.o.m at stikk/ knip flytter på seg og ikke kan kalles smerter har jeg drøyd. Jeg syns likevel som sagt dette er rart. Jeg kan ikke gå i mine vanlige bukser og magen er større enn f.eks oppblåst "mensenmage". Jeg kan legge til at jeg IKKE har problemer med avføringen, men den er litt lysere enn det som er vanlig for meg. Jeg vet at både lever og milt kan hovne opp, men vil det da vises på avstand? Kan alternativt for høye leververdier gå ut over fordøyelsen slik at det dannes mye luft? "Stikkene", kan det kanskje være lykfeknuter i magen jeg kjenner? De første "sikre" tegnene (stor lymfeknute på halsen) på kyssesyken fikk jeg 4.februar. Stikkene, knipene i magen har jeg kjent ca.hele veien, men de har tiltatt og magen ble ikke så kraftig utspilt før for ca. fire dager siden. Omtrent likt med når de andre plagene begynte lette litt. Videre bør jeg legge til at jeg først fikk feil diagnose på legevakt. Jeg ble dermed satt på en 15 dagers antibiotikakur (Dumoxin, 100 mg daglig) for mycoplasma lungebetennelse, etter positivt svar på hurtigtest. (Ganske utrolig å stille en slik diagnose uten å lytte på meg, pluss at jeg fortalte jeg ikke har hostet i det hele tatt. MEN det er en annen historie). Dette kan jo få magen i ulage òg, men jeg har tatt mange antibiotikakurer tidligere i mitt liv (også for mycoplasma) uten at magen har reagert. Hvis dette bør undersøkes nærmere, hva slags prøver bør jeg be fastlegen min ta? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137821-kyssesyken-og-rare-symtomer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lennie125 Skrevet 25. februar 2004 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2004 Bekalger at jeg sendte dette spørsmålet to ganger, men glemte første gang å huke av for ønske om svar fra lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137821-kyssesyken-og-rare-symtomer/#findComment-861970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 26. februar 2004 Del Skrevet 26. februar 2004 Kyssesyken kan ha mange forskellige symptomer. Blant de vanligste er hovne og ømme lymfeknyter rundt om i kroppen. Men det er neppe nok alene for å stille diagnosen kyssesyke. Halssymptomer: svære hovne mandler, vondt å svelge, osv. er også meget vanlige. Leverfunksjonsverdier er som regel forhøyet, riktignok kommer det vanligvis litt ut i forløpet og kan vedvare i mange uker, kanskje måneder. I det hele tatt er det meget vanlig at symptomene varer lenge. Forstørret milt er også ganske vanlig (riktig, som du sier, øverst i venstre siden av maven, og det kan være øm. Forstørret lever forekommer, men mer sjelden. Nei, du er helt rett, når du tviler på at kyssesyke gir klart synlig forstørret mave. I alle fall er det meget sjelden. Er kyssesyken diagnostisert med sikkerhet? Det finnes meget gode tester som kan utføres i vanlige blodprøver. Hvis ikke bør du få gjort dette. Jeg ville også få undersøkt om det er noe annet som gir symptomene fra maven. Min første tanke er luft, men det kan være mye annet også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/137821-kyssesyken-og-rare-symtomer/#findComment-863901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.