Gå til innhold

Mistet evnen til å glede seg!


Gjest lei jente

Anbefalte innlegg

Gjest lei jente

Jeg er en jente/kvinne på 26 år.

Det siste året har jeg ikke klart å glede meg over noe.

Kjøpte meg leilighet i juli og burde VIRKELIG glede meg over det!

Alt er så tungt på jobben for tiden også... Føler jeg ikke kommer noen vei og at jeg er en løpejente. (Jobber som sekretær).

Gikk på Cipramil i et par år, men sluttet for ca. 2 år siden. Noen ganger vurderer jeg å begynne på det igjen, bare for å kunne føle "ekte" glede igjen!

Akkurat nå går jeg bare rundt som en zombie...

Klarer ikke komme meg ut av det...

Noen forslag til hva jeg kan gjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Jeg tror det hadde vært lurt av deg å prøvd cipramile igjen i en periode. Det høres ut som om du har fått en depresjon.

Du bør også bli testet for stoffskifte og b-vitamin mangel.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jake1365380469

... at jeg drar til Spania til venninna mi i neste uke og at jeg heller ikke gleder meg til det!!!

Hva er det som skjer?!?

Hei!

Det virker absolutt som du er deprimert, ut i fra det du forteller om den fraværende følelsen av glede.

Hvordan har du det ellers? Er du trist og nedstemt, eller er det "bare" dette med å ikke kjenne glede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei jente

Hei!

Det virker absolutt som du er deprimert, ut i fra det du forteller om den fraværende følelsen av glede.

Hvordan har du det ellers? Er du trist og nedstemt, eller er det "bare" dette med å ikke kjenne glede?

Det er sånn generelt hele tiden... Føler at alt står stille.

Selv om jeg faktisk skal kjøpe leilighet med kjæresten min nå også!

Vi har det kjempebra sammen, og jeg skjønner derfor veldig lite hvorfor jeg ikke gleder meg over noen ting!!

Hva må til lissom?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei jente

Jeg tror det hadde vært lurt av deg å prøvd cipramile igjen i en periode. Det høres ut som om du har fått en depresjon.

Du bør også bli testet for stoffskifte og b-vitamin mangel.

Mvh

Takk for svar!

Ja, prøver kanskje Cipramil igjen,

Men tror først jeg skal prøve å få i meg litt vitaminer og kanskje ta litt sol.. Sånt pleier å hjelpe.

Er bare det at det har holdt på så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jake1365380469

Det er sånn generelt hele tiden... Føler at alt står stille.

Selv om jeg faktisk skal kjøpe leilighet med kjæresten min nå også!

Vi har det kjempebra sammen, og jeg skjønner derfor veldig lite hvorfor jeg ikke gleder meg over noen ting!!

Hva må til lissom?

:-)

Var det slik før også, da du valgte å begynne på ciramil?

Pratet du med psykolog den gangen?

Ble det betraktelig bedre med medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det du beskrivet heter på fagspråket anhedoni. Manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gledet en.

Anhedoni er det viktigste (og mest oversette) symptom på depresjon.

Du bør begynne med Cipralex igjen. Cipralex er en ny og forbedret Ciramil. Denne gangen bør du bruke det i minst 2 år. Ved avslutning skal du trape ned over minst 3 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei jente

Var det slik før også, da du valgte å begynne på ciramil?

Pratet du med psykolog den gangen?

Ble det betraktelig bedre med medisiner?

Før jeg begynte på Cipramil for noen år siden, var jeg SKIKKELIG deprimert!! Helt nede! Klikka et par ganger og hadde det helt jævlig. Snakket med legen min, og det var han jeg fikk pillene av. Jeg var imot å gå på piller hver dag, mente jeg bare trengte noe de gangene jeg sleit. Men han sa jeg måtte gå på dem hver dag. Og de hjalp meg noe helt utrolig!! De hjalp meg virkelig! Jeg sluttet med dem etter et par år, og det gikk greit med meg da også. Det er bare nå i det siste jeg ikke har vært helt på topp lissom... Men er langt i fra så dårlig som jeg var første gang! :-)

Men ja! De hjalp meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lei jente

Det du beskrivet heter på fagspråket anhedoni. Manglende evne til å føle lyst, glede og engasjement ved det som vanligvis gledet en.

Anhedoni er det viktigste (og mest oversette) symptom på depresjon.

Du bør begynne med Cipralex igjen. Cipralex er en ny og forbedret Ciramil. Denne gangen bør du bruke det i minst 2 år. Ved avslutning skal du trape ned over minst 3 måneder.

Ok, da bestiller jeg time hos legen min!

TUUUUSEN takk for svar! Setter virkelig pris på det! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...