Gå til innhold

Blodprosent/jernmangel

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har vært veldig trett og sliten over flere år. Nå har jeg tatt blodprøve og det viser seg at jeg hadde jernmangel. På legekontoret sa de at den var 5, og at det var veldig lavt. Hva er blodprosenten min, og hva er forskjellen mellom disse to. Og er det farlig? Jeg skal nå ta sprøyter med noe tilskudd(som jeg ikke husker navnet på) hver annen dag i 5 dager....til å begynne med.Er det dette som gjør at jeg er så sliten....nevner også at jeg er plaget med hjertebank, hodepine og har kraftige mestrasjonsblødninger, det har avtatt noe etter jeg har vært gravid 2 ganger.Nevner også at da jeg var gravid for 5 og 7 år siden hadde jeg også jernmangel, den gan var tallet 8 - 9. Fikk beskjed om å ta jerntabeletter, og prøvde det jeg kom over av både tabeletter og flytende men kunne ikke ta det p.g.av kvalme....veeeeeldig mye kvalme. Skjønner ikke helt dette her...kan du forklare meg?

Takk :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137843-blodprosentjernmangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest thetraveller

Duroferron er gode depottabletter som virker bedre og over lengre tid enn vanlige jerntabletter. Anbefaler deg disse, for de var de eneste som fikk opp blodprosenten og jernlagrene mine.

Er det forskjell på jernlager og blodprosent du mener? Jernlager er lageret med jern som kroppen din har, og det er der reservene ligger dersom blodprosenten er veldig lav. Derimot kan disse også tømmes, så dersom både jernlager og blodprosent er lave, har ikke kroppen noen reserver å ta av. Dermed trenger man jerntilskudd for å få opp verdiene igjen.

Du skal sikkert få jerninjeksjoner? Det skulle egentlig jeg og, og fikk én. Det holdt for min del, deretter tydde jeg til depottablettene. De var mindre smertefulle. (Regner med legen traff et sted han ikke burde truffet, for jeg ble svart og det gjorde vondt i flere dager etterpå).

Hodepine kommer av jernmangel. Man blir ofte slapp og får hjertebank også, samt at man kan bli fryktelig svimmel.

Om du har så steke blødninger under menstruasjonen, bør du nok ta tilskudd i alle fall i disse periodene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137843-blodprosentjernmangel/#findComment-862238
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Jernlageret, ferritin har normalverdi mellom 20 og 200. Kroppen trenger et godt jernlager for å kunne produsere røde blodlegemer. for få røde blodlegemer gir for lav "blodprosent". Samtidig med at du får jerntilskudd bør årsaken til lavt jernlager finnes. Hos de fleste kvinner er årsaken kraftige mens.-blødninger, og da bør det gjøres noe med dette, enten vha. p-piller eller hormonspiral. Andre årsaker, f.eks blødning fra tarmen bør utelukkes.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/137843-blodprosentjernmangel/#findComment-864348
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...