Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en en vond opplevelse like før jul, mistet min mor 69 år gammel. Satt bare død i stolen, alene hjemme. Jeg fikk vite at dødsårsaken var akutt hjertestans. Hun har aldri hatt problemer med hjertet så dette kom som et sjokk. Den eneste sykdommen hun har hatt er lavt stoffskifte som jeg selv også har. Hennes far døde på samme måte, men var mye eldre. Hva kan årsaken til slike ting være og bør barna sjekke seg selv hvis det er en svakhet? Jeg har så mange ubesvarte spørsmål angående dette og synes det er rart at ingen leger har funnet ut at hun har dårlig hjerte.

Håper på et svar fra deg, da dette plager meg.

Vennlig hilsen en engstelig datter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13787-akutt-hjertestans/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Lira.

Jeg går ut fra at det ikke ble foretatt noen obduksjon for å fastslå hva som hadde skjedd.

Dødsårsaken som ble angitt hos din mor er en antagelse ut fra sannsynligheten. Det sier imidlertid ikke noe om den reelle årsak til hjertestansen, hva enten den var forårsaket av et infarkt, en rytmeforstyrrelse på annet grunnlag, o.l. Det kan heller ikke utelukkes at døden inntrådte p.g.a. f.eks. en blodpropp til lungene, en blødning eller propp i hjernen eller blødning annet sted.

De diagnoser som settes på grunnlag av inspeksjon/syning av den døde er stadig gjenstand for vurderinger, og man skal forsøke å tilstrebe en så nøyaktig diagnosesetting som mulig. Hjertestans er i denne forbindelse en upresis og ikke opplysende angivelse. For de pårørende er det også lite å bygge på med henblikk på det spørsmålet du stiller.

Hvis din mor alltid har vært hjertefrisk, synes jeg ikke det er noe du skal bekymre deg for på en slik måte at du lar det få konsekvenser for din familie forøvrig. Dette er ikke noen uvanlig måte å dø på, men årsakene til at man dør sittende fredelig i sin stol kan være forskjellige. Så lenge du ikke har andre holdepunkter for arvelig tilstand synes jeg du skal la det bero.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/13787-akutt-hjertestans/#findComment-66926
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...